לייעוץצרו קשר

סרטן פי הטבעת- מהו?

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  17.08.2022 / 11:44
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

מהו סרטן פי הטבעת

סרטן פי הטבעת הוא סרטן אנאלי באזור קצה המעי הגס נחשב לאחד מסוגי סרטנים הנדירים ביותר כיום, סרטן אשר הגורמים להיווצרותו אינם ידועים כרגע. עם זאת, ניתן לאבחן כמה מאפיינים לסרטן פי הטבעת: הוא שכיח יותר אצל נשים, נפוץ יותר אחרי גיל 50 ואנשים שנדבקו בווירוס ה – HPV (וירוס הפפילומה האנושי), הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח אותו. גורמים נוספים היכולים להשפיע על הסיכויים לפיתוח הסרטן הם קיום יחסי מין אנאליים מרובים, עישון, צריכת אלכוהול מוגברת והידבקות בנגיף ה- HIV.

כיצד ניתן לזהות את סרטן פי הטבעת?

הגידולים הסרטניים יכולים לגרום לדימום בעת יציאות, לחוסר נעימות באזור פי הטבעת, לכאבים קשים ולעיתים גם לחוסר שליטה על הסוגרים. תסמינים אלו אינם מצביעים בוודאות על סרטן פי הטבעת (יכולים להצביע גם על טחורים או מחלות נוספות), אך במידה והם חוזרים ונשנים, או במידה והכאב בלתי נסבל, יש לגשת לבדיקה אצל רופא מומחה.

טיפול והחלמה

במידה והתגלה סרטן בפי הטבעת, ובמיוחד אם מדובר בשלב המוקדם שלו, ישנם סיכויים גבוהים להחלמה ולרפואה מלאה, אך כאמור, זהו סרטן נדיר ולכן חשוב להתייעץ עם רופאים מומחים מכמה תחומים: רופא אונקולוג, רופא גסטרו, ורופא כירורג. ישנם מספר טיפולים שיכולים להתאים לטיפול במחלה, והרופאים ימליצו על הדרך הנכונה ביותר, בהתאם לגודל הגידול, השלב בו נמצא הסרטן וההיסטוריה הרפואית של החולה:

שיטות טיפול נפוצות בסרטן פי הטבעת

טיפול באמצעות קרינה: קרינה חיצונית או פנימית בעוצמה גבוהה מאד, המחסלת את התאים הסרטניים.
טיפול כימותרפי: דרך הווריד או הפה
טיפול כירורגי: ניתוח כירורגי ברקטום. במקרים בהם הגידול קטן, ניתן להוציאו בכללותו במהלך ניתוח,  מבלי לפגוע בפי הטבעת עצמו וכך להשאיר לחולה את האפשרות לריקון מעיים בדרך הרגילה.

לעומת זאת, במקרים קשים יותר, יש סיכוי לצורך בהסרה מלאה של הרקטום ופי הטבעת, מה שימנע מהחולה יכולת עשיית צרכים כפי שעה עד כה. במקרים אלו, המנתח יחבר את קצה המעי לשקית חיצונית (Stoma), אליה תתנקז הצואה.

כיום, ניתן לבצע את תהליכים כירורגיים אלו באמצעות טכנולוגיה חדשה ומתקדמת – טכנולוגית הניתוח הרובוטיים. ניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י, מאפשר למנתח לבצע מספר חתכים ספורים בלבד, דרכם יכול הרובוט להחדיר את זרועותיו, שאחת מהן מצוידת במצלמת HD. אז, המנתח מקבל תמונה מוגדלת של האיבריים הפנימיים ויכול לשלוט בצורה מדויקת בכל שלבי הניתוח. לניתוח רובוטי ישנם יתרונות רבים: איבוד דם מופחת, חזרה מהירה יותר לשגרה, פחות כאבים, צלקת קטנה בלבד, שהות קצרה בבית חולים, סיכויי הצלחה גבוהים, חזרה מהירה של תפקוד מערכת השתן והתפקוד המיני. 

ניתוחים נוספים עם רובוט דה  וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון: ניתוח לסרטן בלוטת התריס,  ניתוח סרטן פרוסטטה,  ניתוח קילה, ניתוח להסרת גידול ברחם, טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגן, ניתוח כריתת מעי, ניתוחי פרוסטטה ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI