כריתת כליה רובוטית

כריתת כליה רובוטית

ניתוח רובוטי באמצעות דה-וינצ'י מאפשר הסרת גידולים בכליה (סרטן כליות) תוך שמירה מקסימלית על יתרת הכליה לטובת תפקוד כלייתי תקין בעתיד. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת ניתוח כליה וטיפול יעיל בסרטן כליות ברמת דיוק גבוהה, ביצוע פעולות עדינות תוך מזעור סיכונים וסיבוכים וזמן התאוששות מהיר עבור המטופל.

בהשוואה לטכניקה הניתוחית הפתוחה הקונבנציונלית, כריתת כליה חלקית באמצעות רובוט דה-וינצ'י הביאה באופן משמעותי לירידה ברמת הכאב לאחר ניתוח, שהות קצרה יותר בבית חולים, חזרה מוקדמת לעבודה ופעילות יומיומית, תוצאה קוסמטית טובה יותר ותוצאה דומה מבחינה קלינית לניתוח כליה פתוח.

כריתת כליה רובוטית -ניתוח רובוטי להסרת כליה - רובוט דה וינצ'י Da Vinci surgery
בלוטת התימוס: ניתוח רובוטי לסרטן התימוס -תימומה | רובוט דה וינצ'י

כריתת כליה באמצעות רובוט דה-וינצ'י​

ניתוח לכריתה של הכליה – חלקית או מלאה

כריתת הכליה היא תהליך כירורגי באמצעותו מסירים חלק מהכליה או את הכליה בשלמותה. הצורך בכריתת הכליה נובע בעיקר מקיום גידול בכליה שהנו למעשה גידול סרטני , ולעתים רחוקות יותר עקב אי תפקוד הכליה המסכן את בריאות המטופל. עקרונית ניתן לבצע ניתוח כליה בו מבצעים את כריתת הכליה בשתי שיטות: ניתוח פתוח – על ידי פתיחת האזור בחיתוך, או בצורה זעיר – פולשנית – קריא לפרוסקופית – על ידי החדרת מצלמה זעירה וכלי ניתוח לפרוסקופיים דרך נקבים קטנים אל גוף המטופל.

כריתת כליה רובוטית באמצעות דה וינצ'י

בניתוח לפרוסקופי באמצעות רובוט דה-וינצ'י ניתן להסיר גידולים סרטניים בכליה תוך שימור מרבי של יתר האיבר, ועל ידי כך להבטיח תפקודה התקין לאחר הניתוח להסרת סרטן כליות. על ידי שימוש באמצעים טכנולוגיים חדשניים. בניתוח כליה ניתן להגיע לרמת דיוק גבוהה, לבצוע תהליכים עדינים ורגישים, תוך הקטנת הסיכונים ומניעת סיבוכים הנובעים מניתוח כליה פתוח, וכו'. הניתוח הרובוטי באמצעות דה וינצ'י מוריד בצורה משמעותית את רמת הכאב לאחר ניתוח להסרת כליה, ומשאיר הרבה פחות עקבות וסימנים – הוא יעיל מאד מבחינה קוסמטית. זמן התאוששות של המטופל לאחר ניתוח רובוטי בדה וינצ'י קצר בהרבה מזה שלאחר ניתוח פתוח, השהייה בבית חולים קצרה יותר, החזרה לחיים רגילים כולל עבודה ופעילויות יום – יומיות מהירה יותר.

תפקוד תקין עם כליה אחת

גוף האדם יכול לתפקד באופן תקין עם כליה אחת בלבד. הרוב המוחלט של המנותחים שהוסרה אחת מכליותיהם יכול להמשיך לתפקד היטב עם כליה אחת בלבד ולכן כמעט כל מי שעובר ניתוח כריתת כליה בין אם בשל גידול קיים בכליה הנגרם בשל ברטן כליות, או בין אם זה בשל חוסר תפקודה, ממשיך לנהל אורך חיים רגיל לאחר תום תקופת ההחלמה מן ההליך. הראיה הבולטת: התורמים כליה ממשכים כרגיל – אחרת לא היו תורמים !

תפקידי הכליות בגוף האדם

בגוף האדם יש שתי כליות שמיקומן בצד האחורי של חלל הבטן הממוקמות הבטן, בשני הצדדים של עמוד השדרה, קצת מעל למותניים. הכליות ממלאות תפקיד מרכזי במערכת האורולוגית – מערכת השתן. הכליות מסננות ומטהרות את הדם ומסלקות ממנו פסולת, במיוחד שתנן. חומרי הפסולת נשפכים אל שלפוחית השתן, ונאספים שם עד שהיא מתרוקנת על ידי מתן השתן – כ-2 ליטר ביממה. כמות הדם העוברת דרך הכליות של אדם מבוגר היא מרשימה: עד כדי 200 ליטר ביממה. בכליות מתבצעים תהליכים חשובים נוספים כגון ויסות כמות המים בגוף, איזון חומרים בדם כגון חומצות, יונים, וכו'. כמו כן הגלוקוז נוצר בכליות (תהליך נקרא "גלוקונאוגנזה") וכך גם הורמונים שונים הנדרשים בגוף.

הסיבות לכרית כליה והתוצאה הנדרשות

הסיבה העיקרית לביצוע ניתוח כריתת הכליה היא אונקולוגית- סרטן כליות: הופעת גידול סרטני בתוך אחת מהכליות. הדרך היעילה ביותר לטפל בסרטן כליות היא כריתה באמצעות ניתוח להסרת כליה. הסרת הכליה כולה נקראת Radical Nephrectomy . לעתים מאד רחוקות נוצר הצורך להסיר בניתוח את 2 הכליות. זה קורה כאשר התפשטות הסרטן בגוף הגיעה לשתי הכליות. לכן, זה קריטי לגלות את הגידול בכליה ולטפל בסרטן כליות בהקדם האפשרי. זיהוי מוקדם ככל האפשר – כל עוד הוא קטן, מאפשר למעשה להסיר את הגידול הסרטני בשלמותו בלי הרבה כאבים וביעילות רבה.

צורך נוסף בניתוח לכריתת הכליה עשוי לנבוע ממחלת כליה אשר פוגעת אנושות בתפקודה – עד כדי הפיכתה לאבר לא מתפקד בכלל. ניתוח להסרת כליה שחדלה לתפקד מתבצע אך ורק אם קיימת סכנה בריאותית לאדם עקב אי – תפקודה של הכליה.

ניתוח להסרת כליה בריאה ומתפקדת מתבצע עבור תרומת כליה, לצורך השתלה אצל חולה חסר שתי כליות מתפקדות.

במקרים רבים מאד לא מסירים את הכליה כולה – אלא רק חלק ממנה. זה קורה למשל אם הגידול בכליה או על הכליה הוא קטן יחסית וממדיו מאפשרים הסרתו בלבד ,או הסרתו יחד עם חלק קטן ככל שניתן מהכליה. ניתוחים אלה נקראים "כריתה חלקית של הכליה" (Partial Nephrectomy) . לפעמים הניתוח נועד להציל את הכליה ואז נקרא "ניתוח להצלת הכליה" (Nephron Sparing Surgery).

שיטות לביצוע כריתה של הכליה

מגוון השיטות לביצוע ניתוחי כריתת כליה – בין אם הסרתה המלאה, או כריתתה החלקית, ובין אם הסרת גידול בכליה והפרדתו ממנה – מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות: כריתה בשיטה ישירה – ניתוח פתוח, וניתוחי כריתת כליה בשיטה "זעיר-פולשנית" הנקראת גם לפרוסקופית. שתי השטות מבוססות על הליך כירורגי אשר מתבצע בהרדמה מלאה.

אורך זמן הניתוח עשוי להגיע ל-2 – 4 שעות.

בשיטה ישירה של כריתת הכליה – ניתוח פתוח – המנתח פותח וחושף את האזור המנותח על ידי חיתוך, ומבצע את שלבי הניתוח בכלים כירורגיים רגילים, המופעלים ישירות בידיו, תוך הסתכלות ישירה על הנעשה.

בשיטה ה-"זעיר פולשנית" – "הלפרוסקופית" המנתח מחדיר את המכשור קטן הממדים הנדרש לניתוח להסרת כליה, כולל וסיב אופטי עם מצלמה זעירה ותאורה, דרך מספר קטן (3-5) של חתכים קטנים בעור שבאזור של הכליה המיועדת לכריתה. הפעלת המכשור מבוצעת ידנית על ידי המנתח, מבחוץ לאזור הניתוח, כשהמנתח מביט על אזור הניתוח באמצעות מסך אליו מחוברת המצלמה הזעירה.

ברובוט דה וינצ'י כל האמצעים הללו לביצוע ניתוח כליה הם ברמה גבוהה בהרבה יחסית ללפרוסקופיה ידנית: התמונה היא גדולה ומדויקת, כלי הניתוח מופעלים על ידי הרופא המנתח מרחוק באמצעות זרועות רובוטיות עם מפרקים המאפשרים פעולות עדינות ורגישות. כמו כן יש לדה וינצ'י תוכנה משוכללת המונעת סטיות לא רצוניות כגון רעידת ידיים או טעויות אנוש. לכן, ניתוח לפרוסקופי לכריתת כליה מומלץ לבצע באמצעות דה וינצ'י.

בדיקות מקדימות לניתוח כריתתה של הכליה

לפני ניתוח להסרת כליה יש לבצע את הבדיקות המקדימות הנדרשות לאבחון ואפיון המקרה הרפואי על פרטיו. הבדיקות כוללות CT חזה, MRI בטן, אולטרסאונד רקמות רכות, מיפוי כליות, וכו'. יש להביא לניתוח את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים .
המטופלים יפסיקו ליטול מדללי דם מספר ימים לפני הניתוח.

תופעות לוואי וסיכונים

ניתוחי כריתת כליה – מלאה או חלקית – הם הליכים כירורגיים מבוססים היטב ונחשבים לבטוחים למדי. הדבר נכון במיוחד לגבי ניתוחים רובוטיים באמצעות דה וינצ'י. עצם המאפיינים של ניתוח רובוטי – ללא מגע ישיר של יד אדם, עם הגבלות ואבטחות המונעות טעויות אנוש, עם תמונה ברורה ומוגדלת של אזור הניתוח ואפשרות לדיוק מרבי בביצוע הפעולות הכירורגיות. כל זה מקטין מאד את הסיכונים ומצמצם את הסיכויים לסיבוכים. ניתוח להסרת כליה יאפשר החלמה מלאה מן ממחלת הסרטן- סרטן כליות, בחלק מן גדול המקרים, אך לא בכולם. הסיכוי להחלמה מלאה גדל ככל שהגידול בכליה (גידול סרטני) או על הכליה קטן יותר בעת ביצוע הניתוח. פירוש הדבר – אבחנה מוקדמת תורמת תרומה מכרעת.

כמו בכל הליך כירורגי קיימים סיכונים ותופעות לואי כגון: תגובה אלרגית לחומר ההרדמה, פגיעה באיברים סמוכים, דימום פנימי, זיהום, וכו'. תופעות כאלה הן נדירות מאוד כיום, ואם הן בכל זאת קורות – קיימים טיפולים מתאימים להתמודדות איתן.

התאוששות מהניתוח והחלמה

לאחר התעוררות מן ההרדמה בחדר התאוששות, המנותח מועבר לאשפוז במחלקה הפנימית למשך מספר ימים. נקז יישאר בגופו של המנותח לכמה ימים, לצורך סילוק נוזלים מאזור הניתוח. בנוסף נעשה שימוש בקתטר לניקוז שלפוחית השתן. זה נמשך עד שהשתן יהיה ונקי וצלול – ללא סימני דם, וכו'.

אם יש כאבים – ניתן ליטול משככי כאבים בהתאם לצורך.

החזרה ההדרגתית לפעילות רגילה ולעבודה נטולת מאמצים – למשל משרדית -תחל לאחר כ-10 ימים ממועד השחרור מבית החולים.

יש להימנע ומפעילות מאומצת בכלל ומנשיאת משאות כבדים בפרט, למשך כחודשיים מיום הניתוח.

נדרשת הקפדה על היגיינה ובפרט ניקיון אזור התפרים.

עליית חום הגוף מעל 38 מעלות בתקופת ההתאוששות מחייבת פניה מידית לרופא המשפחה או לרופאי המחלקה שבה בוצע הניתוח – בשל חשש להתפתחות זיהום.

דגשים

נחיצות של כריתת כליה כטיפול בגידול סרטני

כריתת הכליה היא חיונית לטיפול בגידול בכליה שהוא סרטני, ולכן, רוב הניתוחים לכריתה של הכליה מבוצעים במסגרת טיפול בסרטן כליות. גילוי מוקדם של גידול הנמצא בכליה (גידול סרטני), כל עוד הוא קטן יחסית (למשל בקוטר של עד 4 ס"מ), יכול לאפשר כריתה חלקית בלבד של הכליה. לעיתים תתאפשר הסרת הגידול עצמו בלבד ללא פגיעה משמעותית בכליה.

כריתת כליה בשיטה זעיר פולשנית / רובוטית לעומת גישה ישירה

ככלל מעדיפים לבצע הליכים כירורגיים בשיטה זעיר פולשנית – לפרוסקופית. ובמיוחד באמצעות רובוט דה וינצ'י. גישה זו מאפשרת השגת תוצאות מרשימות תוך התערבות מינימאלית : מעט חיתוכים זעירים, משך ניתוח קצר יותר ומניעת סיכונים וסיבוכים, החלמה מהירה, עוד. כל זה בא לידי ביטוי מובהק בניתוח רובוטי באמצעות דה וינצ'י. הרובוט מקנה לרופא המנתח יתרונות מובהקים כגון תמונה ברורה ומוגדלת של אזור הניתוח, דיוק מרבי בביצוע הפעולות הכירורגיות ובמיוחד הימנעות מסטיות וטעויות אנוש עקב התוכנה המתוחכמת.

לכן, המלצה לביצוע ניתוח כריתת הכליה בגישה ישירה ע"י הצוות הרפואי תהיה רק אם קיימים גורמים המקשים על ביצוע הניתוח בשיטה הלפרוסקופית. במקרים מסוימים ניתוח שהתחיל בשיטה זעיר פולשנית לא תצליח ונדרש, בלית ברירה, לעבור לגישה ישירה.

הצורך לכרות כליה לא מתפקדת

אין צורך בכריתה של כליה לא מתפקדת כל עוד אינה מהווה בעיה רפואית. כריתתה של כליה שאינה מתפקדת תבוצע אך ורק אם מסתבר שהיא גורמת לבעיות רפואיות כגון עליה בלחץ הדם עקב היצרות עורק הכליה, זיהומים חוזרים ונשנים בדרכי השתן, הופעת אבנים בכליה עם כאבים נלווים, ועוד. כמו כן קיימים מקרים בהם גידול הנמצא בכליה שאינו סרטני בכליה מחייב כריתתה.

שתי הכליות הוסרו או לא מתפקדות

במקרים אלה נדרש טיפול בדיאליזה והשתלת כליה.

איתור מנתח

שם מלא תחום התמחות
תחום התמחות
בית חולים

ד"ר אבי ברי

אורולוגיה
אורולוגיה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אורית רז

אורולוגיה
אורולוגיה אסותא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אילן גיאלצ'ינסקי

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי שמיר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אילן קפקא

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי שערי צדק לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר איתי שגיא

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי מאיר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר איתי שטרנברג

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי מאיר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אנדרי נדו

אורולוגיה
אורולוגיה בילינסון, אסותא, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אנה פדואה

גניקולוגיה, אורוגניקולוגיה, אורולוגיה, רצפת אגן
גניקולוגיה, אורוגניקולוגיה, אורולוגיה, רצפת אגן אסף הרופא, איה מדיקל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אריאל ממבר

אורולוגיה
אורולוגיה שערי צדק לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר ברק רוזנצויג

אורולוגיה
אורולוגיה שיבא, אסותא, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר דוד קקיאשוילי

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי לגליל, הרצליה מדיקל סנטר, אסותא רמת החייל, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר דורית זילברמן

אורולוגיה
אורולוגיה שיבא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר דימיטרי קוליקוב

אורולוגיה
אורולוגיה שערי-צדק לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר זאהר באחוס

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי בני ציון, חיפה. קבלת קהל: בני ציון, אסותא, מכבי, פרטי. לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר זוהר דותן

אורולוגיה
אורולוגיה שיבא, אסותא, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר יובל פריפלד

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי כרמל, הרצליה מדיקל סנטר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר יורם דקל

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי כרמל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר מיקי הייפלר

אורולוגיה
אורולוגיה שיבא, אסותא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר רועי מורג

אורולוגיה
אורולוגיה שניידר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר רועי מנו

אורולוגיה
אורולוגיה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר שי גולן

אורולוגיה
אורולוגיה בלינסון, הרצליה מדיקל סנטר, אסותא לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ בוריס צ'רטין

אורולוגיה
אורולוגיה שערי צדק לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ גלעד עמיאל

אורולוגיה
אורולוגיה רמבם לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' אמנון זיסמן

אורולוגיה
אורולוגיה המרכז הרפואי שמיר לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' ג'ק בניאל

אורולוגיה
אורולוגיה בילינסון, הרצליה מדיקל סנטר, אסותא, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' ניקולא מבג'יש

אורולוגיה
אורולוגיה סורוקה לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' עופר יוספוביץ

אורולוגיה
אורולוגיה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה
טען עוד

תכירו את הניתוח הרובוטי של דה וינצ'י

מערכת זרועות של רובוט דה וינצ'י - Da Vinci surgery

מערכת זרועות

הזרועות כוללת מפרקים קטנים, שיודעים לחקות את תנועת כף היד של המנתח ומאפשרות לו טווח תנועה רחב ויכולות לתמרן באזורים צרים ורגישים בדיוק רב. המערכת כוללת מנגנון לביטול הרעד העדין שקיים לנו ביד באופן טבעי.

מערכת ראיה תלת ממדית של רובוט דה וינצ'י- Da Vinci surgery

מערכת ראיית תלת מימד HD D3

הרובוט מצויד מערכת ראיה תלת מימדית מתקדמת, דרכה המנתח רואה את איזור הניתוח בהגדלה וברזולוציה גבוהה, המאפשרים לו לבצע פעולות עדינות ומדויקות.

קונסולת המנתח- ניתוחים רובוטיים באמצעות דה-וינצ'י | Da Vinci surgery

קונסולת המנתח

הרופא המנתח נמצא לצידך בחדר הניתוח, יושב בקונסולת הניתוח של דה-וינצ', המאפשרת לו שליטה מלאה על מכשור שמשמש לביצוע הניתוח.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך