לייעוץצרו קשר

ניתוח סרטן המעי הגס באמצעות רובוט דה-וינצ'י

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  22.08.2022 / 7:31
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

"לניתוח סרטן מעי הגס באמצעות דה-וינצ'י יש יתרונות מאוד גדולים על הכירורגיה הרגילה ועל הכירורגיה הלפרוסקופית." פרופ׳ שמוליק אביטל, מנהל מחלקת כירורגית ב׳ במרכז הרפואי מאיר סיפר לנו על היתרונות בניתוח באמצעות רובוט דה-וינצ'י.

סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת (רקטום) הם מהשכיחים במדינת ישראל, מרבית החולים הם לאחר גיל 50 ושכיחות המחלה זהה בקרב גברים ונשים. סרטן מסוג זה מחייב ניתוח והוצאת מקטע המעי המכיל את הגידול.

 

הגורמים לסרטן המעי הגס

הגורם לסרטן המעי אינו ידוע אך עודף משקל, עישון והעדר פעילות גופנית נמצאו כגורמי סיכון. גידולים במעי יטופלו בדרך כלל על ידי ניתוח כירורגי במעי לכריתת הגידול. במהלך ניתוח במעי הגס, ייכרת האזור בו ממוקם הגידול וקצוות המעי יחוברו זה לזה.

לדברי פרופ' אביטל "לניתוח באמצעות דה-וינצ'י יש יתרונות מאוד גדולים על הכירורגיה הרגילה ועל הכירורגיה הלפרוסקופית. ההתאוששות של החולים מהירה יותר. לרובוט יתרונות מאוד גדולים על הכירורגיה הרגילה והוא מאפשר רמת דיוק הרבה יותר גבוהה מבחינה כירורגית ומקסום היכולות שלי כמנתח״.

"כל חולה שצריך לעבור פרוצדורה של כריתה של מעי הגס אנחנו נשמח לתת לו הסבר על האפשרות של ניתוח באמצעות רובוט דה-וינצ'י. אני חושב שזה העתיד של הכירורגיה. "שתי האלטרנטיבות העיקריות לניתוח הרובוטי זה ניתוח בגישה פתוחה והאופציה השנייה זה הכירורגיה הלפרוסקופית, אני חושב שכירורגיה באמצעות דה-וינצ'י נותנת לך טווח אפשרויות רחב יותר". 

ניתוח כירורגי עם רובוט דה וינצ'י

"הדה-וינצ'י הוא כלי של הכירורג ואינו פועל באופן עצמאי. אתה מפעיל את הזרועות שעושות את הניתוח אצל החולה. והוא מאפשר רמת דיוק הרבה יותר גבוהה מבחינה כירורגית. ראיית 3D תלת מימד וזה הבדל מאוד גדול ומאוד משמעותי מהכירורגיה הלפרוסקופית הרגילה. הוא מאפשר הגדלה מאוד משמעותית של טווח המכשירים הכירורגיים. הוא מנטרל גם את הרעד הטבעי של היד האנושית.  

״מבחינת הטכנולוגיה אין ספק שהרובוטיקה זאת האבולוציה של הלפרוסקופיה וזאת זכות גדולה מאוד להיות חלק מדבר כזה בתור מתמחה.״ מוסיפה ד״ר מורן סלוין, שנה חמישית בהתמחות בתחום הכירורגיה בבית החולים מאיר, ״עבור המטופלים זה דבר חיובי מאוד ואני מאמינה שזה העתיד בעולם הכירורגיה. 

"המחלקה כאן היא מחלקה שמתמחה בניתוחים זעיר פולשניים. התחלנו מניתוחי בקע ומשם התקדמנו לניתוחי מעי הגס הרקטום וזה גם תחום המומחיות העיקרי שלנו. מבחינת הטכנולוגיה אין ספק שהרובוטיקה זאת האבולוציה של הלפרוסקופיה ואנחנו רואים ומאמינים שבעוד מספר שנים זה יהפוך להיות רוב הנפח של הניתוחים. זאת זכות גדולה להיות חלק מזה בתור מתמחה ובעצם הדור שלי יהיה כבר דור שהרבה יותר חשוף לסוג הזה של הניתוחים."

המערכת הרובוטית החדשנית דה-וינצ'י מאפשרת שיפור היעילות של ההליכים הכירורגיים לצד הפחתת הכאבים וקיצור זמן ההחלמה של המטופל. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת ראיית תלת מימד, הגדלה עד פי עשר לעומת העין האנושית, טווח תנועות רחב וביטול הרעד הקל של היד. היתרונות הללו מאפשרים לבצע ניתוחים שגרתיים ומורכבים כאחד תוך הקטנת הסיכון למטופל, זמן התאוששות קצר לעומת ניתוחים רגילים וצלקות מזעריות.

ניתוחים נוספים עם רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון:  ניתוח סרטן פרוסטטה, ניתוח להסרת גידול ברחם, ניתוח כריתת מעי ניתוח קילה, ניתוחי פרוסטטה טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגןניתוח לסרטן בלוטת התריס ועוד.

תוכן נוסף שתוכלו לקרוא בנושא

סיפורה של לידיה שבעלה עבר ניתוח מעי הגס ע"י פרופ' אביטל

הכירו את פרופסור אביטל

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI