לייעוץצרו קשר

מכאבים עזים ועד הקושי להרות: האם לקית באנדומטריוזיס?

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  13.10.2022 / 11:02
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

ד"ר עידו סירוטה, רופא בכיר בכירורגיה גניקולוגית זעיר פולשנית בבית חולים רפאל עם התמחות על בניתוחים רובוטיים זעיר פולשניים, עונה על שאלות שמעניינות נשים רבות בנוגע למחלת האנדומטריוזיס ומספר על היתרונות בניתוח באמצעות רובוט דה-וינצ'י.

מהי מחלת האנדומטיוזיס?

מחלת האנדומטריוזיס זוהי מחלה גניקולוגית שמופיע בקרב נשים בגיל הפריון כלומר בנשים מרגע שמופיע הווסת עד גיל הבלות. זוהי מחלה שמשפיעה על אחת מעשר נשים, למעשה השכיחות כמו סרטן השד אבל אין הרבה מודעות למחלה הזאת, מחלה היא בבסיס הורמונלית היא מושפעת מאסטרוגן ומאיזון הורמונלי, כאשר מה שקורה במחלה הזאת למעשה רירית הרחם שזהו אנדומטריום מוצאת את דרכה מחוץ לרחם והיא מתיישבת בכל מיני מקומות בגוף. נפוץ שהיא מתיישבת על פני השחלות, באגן, על פני החצוצרות, בחלל הבטן. אבל למעשה היא נמצאה גם במקומות מרוחקים יותר הריאות, העור, במוח, בעיניים למעשה בכל מקום.

מה התסמינים בדרך כלל?

זה מתבטא למעשה בכאבים, שמאוד נפוצים בזמן מחזור, מדובר בכאבי מחזור קשים מעבר לכאבי המחזור הרגילים. כאבי אגן כרוניים, אי פריון קושי להרות הוא למעשה מרכיב מאוד חשוב במחלה.

האם במחלת האנדומטריוזיס אי אפשר להרות או שזה מעכב משמעותית?


הרבה נשים שסובלות מאנדומטריוזיס, יש להן קושי משמעותי להיכנס להריון ואי פריון זהו מרכיב מאוד משמעותי.

האם יש קשר בין נפיחות בבטן לאנדומטיוזיס?

זה תלוי היכן הנגעים נמצאים, המיקום של הנגעים בתוך הבטן גורם לסימפטומים.

מהו טווח הגילאים?

מהגיל שבו נשים מתחילות לקבל ווסת עד גיל הבלות עם הפסקת הווסת.

מה הגורם להתפרצות האנדומטריוזיס?

אנחנו לא באמת מבינים עד הסוף את הגורמים למחלה. יש קשר משפחתי ויש קשר גנטי. יש הרבה פקטורים שגורמים למחלה הזאתי והיא לא חייבת להתרחש בתחילת גיל הפריון אלה גם באמצע. לפעמים יש גם נשים שסובלות מכאבים בקיום יחסי מין זהו גם דבר נפוץ מאוד. וצריך רופא שמבין את המחלה כמכלול על מנת להבין את כל הגורמים ולחבר את כל הפיסות של הפאזל.

איך מטפלים באנדומטריוזיס?

קודם כל צריך לקחת בחשבון היסטוריה מדוקדקת וקפדנית, לאחר מכן מבצעים בדיקה גניקולוגית. חשוב להגיע לרופא שמכיר את המחלה והתמקצע בה. האבחנה החד משמעית היא במהלך ניתוח אבחנתי בו ניתן גם להסיר את הנגעים של המחלה ולהסיר הידבקויות של המחלה ובעצם לשפר את איכות החיים של המטופלת ולהחזיר פריון.

האם יש טיפול תרופתי לאנדומטריוזיס?

כן, יש תרופות שניתן לקחת, אפשר לקחת משככי כאבים, נוגדי דלקת ואפשר גם לקחת טיפול הורמונלי שאמור גם לעזור בשיפור הסימפטומים.

למי היית ממליץ לפנות לגניקולוג? לפי אילו סימפטומים?

חשוב לציין שאין קורלציה בין כמות הסימפטומים לכמות הממצאים, כלומר לכל אישה יהיו את כל הסימפטומים ייתכן ויהיו לה את חלקם כמו רק כאבי מחזור או רק אי פריון שהוא מאוד משמעותי או רק כאבים בקיום יחסי מין. מי שחשה חלק מהסימפטומים חשוב שתפנה לגניקולוג ושהוא יפנה אותה לרופא שמתמחה באנדומטריוזיס על מנת לשפר לה את איכות החיים ואת הפריון העתידי.

יתרונות ניתוח אנדומטריוזיס באמצעות רובוט דה-וינצ'י

מדוע רופאים מעדיפים לנתח באמצעות רובוט הדה-וינצ׳י?

״כמי שביצע אלפי ניתוחים רובוטיים ולפרוסקופיים במהלך שהותי בארצות הברית, אני יכול להגיד בבטחה שהפלטפורמה הרובוטית נותנת למנתח יכולות כירורגיות מתקדמות מאוד עם רמת דיוק גבוהה ביותר, תוך ביטול הרעד הטבעי שקיים בשימוש בלפרוסקופיה", אומר ד"ר סירוטה.

בנוסף, יש את היכולת לעבוד עם 3 ידיים (זרועות הרובוט) במקום 2 זרועות, דבר המאפשר לבצע פרוצדורות מורכבות מאוד מבחינה כירורגית ללא הסתמכות על מנתח נוסף. כמו כן קיימת יכולת אופטית מצוינת המסייעת מאוד בביצוע הניתוח. הניתוח מבוצע דרך חתכים קטנים של מספר מילימטרים, מה שתורם הן מבחינה קוסמטית והן בתהליך החלמה קל ומהיר, תוך מספר שעות, פחות מיממה המטופלת יכולה ללכת הביתה ולהחלים בביתה."

כתבות באותו הנושא

המסע להחלמה מאנדומטריוזיס

המסע להחלמה של שרונה חזן – חודש המודעות לאנדומטריוזיס שרונה חזן בת ה-30, סובלת כבר מעל 10 שנים מאנדומטריוזיס "חמש
14 מרץ 2022

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI