סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת הם מהשכיחים במדינת ישראל, מרבית החולים הם לאחר גיל 50 ושכיחות המחלה זהה בקרב גברים ונשים. סרטן מסוג זה מחייב ניתוח והוצאת מקטע המעי המכיל את הגידול. ניתוחים באמצעות רובוט הם ניתוחים חדשניים המשמשים גם לכריתות מעי גס.

הגורם לסרטן המעי אינו ידוע אך עודף משקל, עישון והעדר פעילות גופנית נמצאו כגורמי סיכון. גידולים במעי יטופלו בדרך כלל על ידי ניתוח כירורגי במעי לכריתת הגידול. במהלך ניתוח במעי הגס, ייכרת האזור בו ממוקם הגידול וקצוות המעי יחוברו זה לזה.

ניתוח לסרטן המעי הגס ניתן לבצע באמצעות ניתוח פתוח, הגישה הלפרסקופית או ניתוח רובוטי.
לניתוח הרובוטי באמצעות דה-וינצ'י יתרונות רבים, הרופא מנתח באמצעות המערכת הרובוטית היודעת לתרגם את התנועות שלו באופן מדויק. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת ראיית תלת מימד במהלך ניתוח במעי הגס, המערכת מאפשרת הגדלה עד פי עשר של התמונה המוצגת לעומת העין האנושית, טווח תנועה רחב וביטול הרעד הקל של היד. היתרונות הללו מאפשרים לבצע ניתוחים שגרתיים ומורכבים כאחד תוך הקטנת הסיכון למטופל, זמן התאוששות קצר לעומת ניתוחים רגילים וצלקות מזעריות.

בניתוח מבוצע שחזור של מערכת העיכול ושימור של פי הטבעת. רקמת מעי דק משמשת ליצירת מאגר דמוי רקטום שאותו מחברים לפי הטבעת. לעיתים קרובות יש צורך בהטייה זמנית של זרם הצואה ע"י סטומה (המנוקזת לשקית חיצונית) לתקופה של חודשיים שלושה על מנת לאפשר ריפוי של הההשקה (חיבור) החדשה לפי הטבעת. היקף הניתוח והצורך לכרות חלקים מהמעי הגס יקבעו לפי מיקום הגידול ומידת חדירותו לדופן המעי.

 

סרטן המעי הגס - ניתוח רובוטי לסרטן המעי הגס | רובוט דה וינצ'י Da Vinci surgery
בלוטת התימוס: ניתוח רובוטי לסרטן התימוס -תימומה | רובוט דה וינצ'י

סרטן המעי הגס

מהו סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס (Colorectal Cancer, Colon Cancer, Malignant Neoplasm Colon) הוא גידול ממאיר (קרצינומה במעי הגס) אשר מקורו בפוליפ במעי הגס, ואשר עשוי להתפשט לחלקים אחרים בגוף – למשל לריאות, לכבד, וכו'.

שכיחות

סרטן המעי הגס הוא השכיח מאד בארץ – הן אצל גברים והן אצל נשים. אצל גברים יהודים הוא השני בשכיחותו אחרי סרטן הערמונית, ואצל גברים ערבים הוא שני בשכיחותו אחרי סרטן הריאות. אצל נשים – יהודיות וערביות כאחת – הוא שני בשכיחות רק לסרטן השד.

פוליפים הם שכיחים מאד אצל מבוגרים בגיל 50 ויותר: ל-כרבע מהמבוגרים הללו יש פוליפ אחד או יותר במעי הגס. לכן אצלם הסיכון לסרטן במעי הגס הוא יותר גבוה.

המעי הגס

המעי הגס הוא אבר בצורת צינור מפותל, באורך של כמטר וחצי והוא מהווה החלק האחרון במערכת העיכול. תפקידו הוא לעבד את שאריות המזון המגיעות אליו לאחר שלא עוכלו בקיבה ובמעי הדק. תהליך העיבוד הסופי במעי הגס כולל ספיגת הנוזלים והמלחים משאריות המזון, העברתם למחזור הדם, ועל ידי כך הפיכת שאריות המזון הלא מעוכלות למוצקים הנפלטים מהגוף דרך פי הטבעת כצואה.

התפתחות הגידול הסרטני במעי הגס (סרטן מעיים)

מקור הגידול הסרטני (סרטן מעיים)הוא על פי רוב בפוליפ. הפוליפ הוא גידול בשרני הצומח מהדופן הפנימי של המעי וגדל אל תוך חלל המעי. בין הסוגים השונים של פוליפים יש לציין את –פוליפים האדנומטוטיים הנקראים אדנומות. האדנומות מתפתחות בקצב איטי – סדר גודל של מילימטרים בודדים לשנה. לגבי חלק מהן יש סיכון להפוך לממאירים – קריא סרטניים. הסיכוי להפיכת האנדנומה לגידול סרטני תלוי בסוגה וגודלה. מאחר שלא ניתן לנבא מראש אם פוליפ יהפוך לממאיר – יש  לגלות אותו בבדיקה יזומה ולכרות אותו בשלב מוקדם של התפתחותו.  דגש: לא ניתן לחוש בקיום הפוליפ ולכן האפשרות היחידה לגלותו היא דרך בדיקה – כגון קולונוסקופיה ובכך למנוע התפתחות של סרטן מעיים.

סרטן המעי הגס סימנים מוקדמים (סממנים תסמינים, סימפטומים) :

להלן סרטן המעי הגס תסמינים ראשוניים שיכולים להעיד על התפתחות המחלה עוד בשלבים המוקדמים.

כללית – בשלבים הראשונים של התפתחות הגידול הסרטני במעי הגס לא מורגשים כאבים ולכן לא ניתן לחוש בו. לכן – עם הופעת חלק מהתסמינים הבאים יש לבדוק את האפשרות של  סרטן במעי הגס:

 דם ביציאה, ובפרט דם סמוי בצואה,

תופעות חריגות ביציאה: שלשולים או עצירויות – לא שגרתיים, ללא סיבה ידועה, ושנמשכים פרקי זמן ארוכים – ששה שבועות ויותר,

הרגשה של התרוקנות לא מושלמת בגמר היציאה,

הופעת כאבי בטן חדשים ,בתדירות גבוהה,

ירידה במשקל ללא סיבה מוחשית,

אנמיה (חוסר המוגלובין בדם) – עם התסמינים האופייניים שלה, כגון: חולשה, עייפות, דפיקות לב מואצות, וכו.

ככלל הופעת התסמינים הללו לא מעידה בהכרח על סרטן המעי הגס – אך מחייבת בדיקה יסודית כדי לשלול או לאשר את המחלה.

סרטן המעי הגס סימפטומים

במקרה של סרטן המעי הגס – התעלמות מהתסמינים והסימפטומים הללו, עשויה לגרום להתפתחות הגידול הסרטני עד כדי חסימת המעי. תסמינים אופייניים לחסימת המעי הם: כאבי בטן עזים, בטן נפוחה, הקאות, וכו'.

גורמי סיכון לסרטן המעי הגס\ סרטן הקולון:

תורשה והיסטוריה משפחתית:

אדם שקרובי משפחתו מדרגה ראשונה (הורים, אחים, אחיות) חלו בסרטן המעי הגס  ו / או נמצאו אצלם פוליפים במעי הגס נמצא בסיכון לחלות במחלה.

תסמונת תורשתית פוליפוזיס (ריבוי פוליפים במעי הגס) מצביעה על סיכון מוגבר,

גיל:

קיימת שכיחות גבוהה יותר של סרטן המעי הגס אצל אוכלוסיית המבוגרים בני 60 ומעלה, ובמיוחד אצל בני ה-75 ויותר. % 80  ממקרי סרטן המעי הגס מופיעים באוכלוסייה זאת. תופעה דומה קיימת גם לגבי סוגי סרטן אחרים.

גידולים שפירים  או פוליפים גדולים במעי הגס:

פוליפ גדול או גידול שפיר מהווים פוטנציאל להתפתחות סרטן במעי.

אורח חיים "מערבי" ,לא בריא: תזונה לא בריאה וצריכת מוצרים סינטטיים מזיקים

תזונה לא נכונה:

צריכת יתר של מוצרים לא בריאים: בשר אדום ושומן מהחי בכמויות, מזונות מעובדים – תעשייתיים הכוללים חומרים סינטטיים : משמרים, צבעים, וכו' – למשל: קבבים, נקניקיות, המבורגרים, נקניקים ופסטרמות – כולם תעשייתיים, סוכר: משקאות קלים סינטטיים עתירי סוכר, וכו'.

צריכה מועטה – בחסר – של מזונות טבעיים עתירי סיבים תזונתיים: ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וכו'.

חוסר בוויטמינים ומינרלים: ויטמין D , סידן ,וכו'.

הרגלים לא בריאים:

השמנה, עישון, צריכת אלכוהול מופרזת, חוסר פעילות גופנית.

אבחון הסרטן של המעי הגס:

ניתן לאבחן אל הסרטן במעי הגס בשלבים הראשונים – קריא גילוי מוקדם – לפני ההתפרצות וההתפשטות. שני האמצעים העיקריים לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס הם: בדיקת דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה.

בדיקת דם סמוי בצואה:

בבדיקה בוחנים אם קיים דם סמוי בצואה. אם אכן נמצא דם סמוי בצואה (תוצאה חיובית) החשד הוא שמקורו בפוליפ מדמם אשר עשוי להתפתח ולהפוך לסרטני. לכן אם התוצאה חיובית יש להמשיך בבדיקות.

קולונוסקופיה

בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מתבצעת באמצאות כלי אנדוסקופי – הקולונוסקופ – אותו מחדירים אל תוך המעי הגס ובאמצעותו מבצעים מספר פעולות:

הסתכלות אל תוך המעי באמצעות מצלמה זעירה וסיב אופטי  – לחיפוש פוליפים וגידולים,

צילום המעי וממצאים בו,

הסרת גידולים שפירים או צריבתם – ללא צורך בניתוח נוסף,

ביצוע ביופסיה – קריא נטילת דגימות מרקמות גידול במעי הגס לאבחון מהותו. הדגימות והפוליפים המוסרים מועברים לבדיקה כדי לקבוע ממאירות, וכו'. אם מתגלית ממיארות – יש לבצע בדיקות נוספות לקביעת מיקום והיקף התפשטות הגידול הסרטני.

קולונוסקופיה וירטואלית

בדיקה זו מהווה חלופה חלקית לקולונוסקופיה הרגילה. הבדיקה היא לא פולשנית באמצעות מכשיר CT אשר יוצר תמונה של המעיים: דו ממדית וגם תלת ממדית. באמצעות התמונות ותוכנה ייעודית הרופא הרדיולוג מחפש את הגידולים והפוליפים. אם התגלות פוליפים המטופל מופנה לביצוע קולונוסקופיה רגילה להסרת הפוליפים ו / או ביצוע ביופסיה.

בדיקות נוספות לאחר גלוי גידול ממאיר

בדיקות נוספות לפי הצורך הן: אולטרסאונד בטן, CT בטן, MRI, PET CT.

בדיקות חדשניות יותר הן: בדיקת DNA בצואה וקפסולה למעי הגס (בדומה לקפסולה למעי הדק).

סרטן המעי הגס טיפול:

שלושת הטיפולים המקובלים לטיפול בסרטן המעי הגס ובסוגים שונים של סרטן הם:  ניתוח, כימותרפיה והקרנות – ישימים גם עבור סרטן המעי הגס – בסדר עדיפויות מותאם למקרה.

סרטן המעי הגס ניתוח פתוח

ניתוח סרטן המעי הגס הוא הראשון בסדר עדיפויות לטיפול בסרטן המעי הגס – אם הוא ניתן לביצוע במקרה הנדון. הליך הניתוח מותאם למאפייני הגידול הסרטני כולל גודלו ומיקומו. בניתוח הפתוח הרופא מבצע חתך בדופן הבטן דרכו הוא חודר ולחלל הבטן , מסיר את חלק המעי בו נמצא הגידול במעי הגס ,ומחבר את הקצוות של שני חלקי המעי – אם זה מתאפשר. כמו כן הרופא מסיר גם את בלוטות הלימפה הקרובות לגידול – היות והן הראשונות שהסרטן עשוי היה להתפשט אליהן.

אם אין אפשרות לחבר את שני חלקי המעי שנוצרו עקב הסרת הגידול במעי הגס – הרופא מעלה קצה אחד אל פני דופן הבטן (תוך חדירתו) ומחבר אותו אליו. פתח המעי המחובר לדופן הבטן נקרא סטומה (קולוסטומה, פיום) – ואליו מחברים שקית נטיקה לאיסוף הצואה. לכן הניתוח הזה מכונה קולוסטומיה. לפעמים הסטומה היא זמנית וניתן לחבר מחדש את שני קצוות המעי בניתוח נוסף. בהעדר אפשרות זאת הסטומה תהיה קבועה והמטופל יתפקד אתה תוך החלפת שקית הצואה לפי הצורך.

ניתוח לפרוסקופי

ניתן להימנע מחתוך הבטן באמצעות ניתוח לפרוסקופי. בהליך לפרוסקופי מבצעים מספר קטן של חתכים זעירים ( מילימטרים ספורים) בדופן הבטן – דרכם מחדירים מצלמה  וכלי ניתוח לפרוסקופיים קטנים מאד (סכינים, מספריים, פינצטות, וכו') – באמצעותם במצעים את הפעולות הכירורגיות הדרושות כגון חיתוך, משיכה ופנוי חלקים שהוסרו, וכו'. המצלמה הזעירה מחוברת לצג דרך סיב אופטי ובאמצעותה הרופא מקבל תמונה בררה של חלל בטן, המעי ובפרט של אזור הניתוח. זה מאפשר לו לנתח בדיוק ובטחה.

גידול במעי הגס ניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י

השיטה החדישה והמומלצת כיום היא ניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י. דה וינצ'י הוא מערכת ממוחשבת, מתוחכמת ,אשר משמשת את הרופא לביצוע ניתוח לפרוסקופי באמצעות זרועות רובוטיות מבוקרות מחשב.  אליהן מחוברים כלי הניתוח הזעירים ומצלמה זעירה המספקת תמונה תלת ממדית מדויקת של אזור הניתוח דרך צג בעל רזולוציה גבוהה. הרופא מפעיל את הזרועות הרובוטיות באמצעות מוטות היגוי (JOYSTICK), פדלים, וכו'. מערכת הבקרה מונעת טעויות אנוש כגון סטיות או רעידות ומבטיחה בטיחות ודיוק גבוה בהליך הכירורגי.

 

היתרונות הבולטים של הניתוח הרובוטי באמצעות דה וינצ'י הם:

  • דיוק רב בביצוע הניתוח המבטיח אחוז הצלחה גבוה,
  • מניעת זיהומים וסיבוכים עקב הסביבה הסטרילית והעדר מגע יד אדם
  • מניעת כאבים עקב החתכים הזעירים (במקום חתך גדול בבטן),
  • היעדר תופעות לוואי וזמן החלמה קצר יותר.

ברוב בתי החולים הגדולים  בארץ יש צוותים רפואיים מאמנים היטב הפעלת רובוט דה וינצ'י.

איתור מנתח

שם מלא תחום התמחות
תחום התמחות
בית חולים

ד"ר אורי נץ

כירורגיה
כירורגיה סורוקה לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אורי קפלן

כירורגיה
כירורגיה המרכז הרפואי העמק לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אחמד מאחמיד

כירורגיה
כירורגיה כרמל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אלי קקיאשוילי

כירורגיה
כירורגיה המרכז הרפואי לגליל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אמיל דאמוני

כירורגיה
כירורגיה כרמל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אפרים כץ

בקע, כירורגיה
בקע, כירורגיה שיבא, מרפאה פרטית באסותא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר אריאל שאמי

כירורגיה
כירורגיה המרכז הרפואי כרמל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר בועז שגיא

כירורגיה
כירורגיה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר דוד חזן

בקע, כירורגיה
בקע, כירורגיה שיבא, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר זכר ברמניק

אונקולוגית, כירורגיה
אונקולוגית, כירורגיה מרכז רפואי לצפון - פוריה, בית חולים אלישע לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר יורי גולדיס

כירורגיה
כירורגיה שיבא, רפאל, אסותא, הרצליה מדיקל סנטר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר יעל פפרמן

מעי הגס, כירורגיה
מעי הגס, כירורגיה בילינסון לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר ירון רודניצקי

בקע, מעי הגס, כירורגיה, רצפת אגן
בקע, מעי הגס, כירורגיה, רצפת אגן מאיר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר מילר רפאל

לבלב, כבד, בקע, כירורגיה
לבלב, כבד, בקע, כירורגיה קפלן לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר מרט חייקין

כירורגיה
כירורגיה אסותא,שיבא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר עומרי סולימני

כירורגיה
כירורגיה בילינסון לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר עידו נחמני

כירורגיה
כירורגיה שיבא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר ערן שדות

כירורגיה
כירורגיה בילינסון,אסותא, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר פאביאן גרסטנהבר

בקע, מעי הגס, כיס מרה, קיצור קיבה, כירורגיה
בקע, מעי הגס, כיס מרה, קיצור קיבה, כירורגיה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר ריאד חדאד

כירורגיה
כירורגיה המרכז הרפואי כרמל לחץ לפרטי הרופא/ה

ד”ר מועאד פראג’

לבלב, דרכי מרה, בקע, מעי הגס, כיס מרה, קיבה, קיצור קיבה, כירורגיה
לבלב, דרכי מרה, בקע, מעי הגס, כיס מרה, קיבה, קיצור קיבה, כירורגיה מרכז רפואי לצפון - פוריה, בית חולים אלישע לחץ לפרטי הרופא/ה

ד״ר אופיר בן ישי

כירורגיה
כירורגיה רמבם לחץ לפרטי הרופא/ה

ד״ר ברק בר זכאי

כירורגיה
כירורגיה קפלן לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' אוסאמה אבו חאטום

כירורגיה
כירורגיה מרכז רפואי העמק לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' גיא להט

כירורגיה
כירורגיה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' דויד גויטיין

כירורגיה
כירורגיה שיבא, אסותא רמת החייל, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' חיים פארן

בקע, כירורגיה
בקע, כירורגיה המרכז הרפואי מאיר, הרצליה מדיקל סנטר לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' ניר וסרברג

כירורגיה
כירורגיה בלינסון, אסותא רמת החייל לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' עודד זמורה

כירורגיה
כירורגיה אסף הרופא לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' שמוליק אביטל

כירורגיה
כירורגיה מאיר לחץ לפרטי הרופא/ה
טען עוד

תכירו את הניתוח הרובוטי של דה וינצ'י

מערכת זרועות של רובוט דה וינצ'י - Da Vinci surgery

מערכת זרועות

הזרועות כוללת מפרקים קטנים, שיודעים לחקות את תנועת כף היד של המנתח ומאפשרות לו טווח תנועה רחב ויכולות לתמרן באזורים צרים ורגישים בדיוק רב. המערכת כוללת מנגנון לביטול הרעד העדין שקיים לנו ביד באופן טבעי.

מערכת ראיה תלת ממדית של רובוט דה וינצ'י- Da Vinci surgery

מערכת ראיית תלת מימד HD D3

הרובוט מצויד מערכת ראיה תלת מימדית מתקדמת, דרכה המנתח רואה את איזור הניתוח בהגדלה וברזולוציה גבוהה, המאפשרים לו לבצע פעולות עדינות ומדויקות.

קונסולת המנתח- ניתוחים רובוטיים באמצעות דה-וינצ'י | Da Vinci surgery

קונסולת המנתח

הרופא המנתח נמצא לצידך בחדר הניתוח, יושב בקונסולת הניתוח של דה-וינצ', המאפשרת לו שליטה מלאה על מכשור שמשמש לביצוע הניתוח.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך