לייעוץצרו קשר

על סרטן וגנטיקה

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  14.07.2022 / 7:52
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

סרטן- המחלה שמפחידה בני אדם

אחת המילים המפחידות ביותר שאנו עלולים לשמוע במהלך חיינו היא סרטן. המחלה הנוראית, שתוקפת על ימין ועל שמאל, הפכה עם השנים, לצערנו, לחלק כמעט בלתי נפרד מהחיים במאה ה- 21.

כשסרטן מאובחן אצל מכרים וידידים אנו מתוודעים אליו באופן אישי וקרוב יותר, אך כשסרטן מתגלה אצל אחד מקרובי המשפחה שלנו, בנוסף לצער ולכאב שאנו חשים כלפיו, עולות גם חרדות לגבי הישנותו של סרטן זה גם אצלנו.

מידע חשוב על מחלת הסרטן

האם סרטן הוא מחלה גנטית? אם אבי חלה בסרטן הכבד, יש סיכוי גבוה שגם אני אחלה בו?  אם אמי עברה כריתת רחם כחלק מהטיפול בסרטן צוואר הרחם שהתגלה אצלה, אצטרך גם אני לעבור זאת?

מחקרים ומידע על המחלה

מחקרים אומרים כי רוב מקרי הסרטן אינם עוברים באופן תורשתי, אך בכל זאת ישנם מספר סוגי סרטן שהסיכויים שלהם לעבור בתורשה גבוהים. בסוגי סרטן אלו, ניתן לראות השפעה בולטת מאד של הגורם התורשתי על השינוי בד.נ.א, אותו שינוי שמוביל למוטציה שמובילה לסרטן.

סרטן השד והשחלה, סרטן הרחם וסרטן המעי הגס, הם דוגמאות לסוגי סרטן שלהם סיכוי גבוה לעבור בתורשה. בסרטנים אלו גילו החוקרים את אותם הגנים, שבמידה ועברו מוטציה, יכולים להפוך לסרטן.  

מיהן קבוצות הסיכון לחלות בסרטן?

אז איך אפשר לדעת אם אני בסיכון? במשפחות בהן יש ריבוי מקרים של סרטן מסוג מסוים, יש להיות זהירים ולשים לב לתסמינים. כמו כן, ניתן לבצע בדיקת דם פשוטה יחסית, בה בודקים אם נמצאו מוטציות בגן, מוטציות שיכולות לגרום לסרטן.

סרטן השד והשחלה למשל, נגרם ממוטציה בגן שנקרא BRCA. אם אצל אחד ההורים יש BRCA פגום, לכל ילד יהיה סיכוי של 50% לקבל אותו בתורשה.  על ידי בדיקה וזהירות ניתן להיות עם ה"אצבע על הדופק" ולהצליח לבטל את ההשפעה הגנטית ולטפל בסרטן בזמן.

גילוי מוקדם של סרטן והטיפול בו

חשוב לציין, שגילוי מוקדם של סרטן מכל סוג שהוא, הוא גורם חשוב ומשמעותי בטיפול במחלה וככל שמגלים את הסרטן בשלבים מוקדמים יותר, סיכוי ההחלמה גדלים. הרפואה המודרנית מציעה מספר אפשרויות לטיפול בסרטן, כל אחת רלוונטית לסוג המחלה ולשלב בו היא נמצאת בגוף החולה, בין אם זה טיפול תרופתי, טיפול כימותרפי, ניתוח כירורגי מלא, ניתוח רובוטי באמצעות טכנולוגיית רובוט דה וינצי' ועוד. 

ניתוחים נוספים עם רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון: ניתוח לסרטן בלוטת התריס,  ניתוח סרטן פרוסטטה,  ניתוח קילה, ניתוח להסרת גידול ברחם טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגן, ניתוחי פרוסטטה ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI