לייעוץצרו קשר

כירורגיה רובוטית-ניתוחים רובוטיים עם דה וינצ'י

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  17.08.2022 / 11:22
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

הניתוח הרובוטי שעושה מהפיכה בעולם הכירורגיה

רובוט דה וינצ'י משמש מזה מספר שנים לביצוע מגוון רחב של ניתוחים מורכבים, כירורגיה רובוטית בשיטה זעיר – פולשנית, בדומה לשיטה הלפרוסקופית הקלאסית, אבל בסקלה טכנולוגית גבוהה מאד וכתוצאה מכך, עם יתרונות גדולים לעומתה.


רובוט דה וינצ'י מבוסס על מספר טכנולוגיות חדשניות כגון 

  • אלקטרואופטיקה – מצלמות ועיבוד תמונה, המאפשרות ראייה תלת ממדית ברזולוציה גבוהה.
  • מכניקה עדינה – מבוססת על קינמטיקה רובוטית חדשנית – המאפשרת דרגות חופש בתנועה וגמישות בביצוע פעולות כירורגיות – חדות עם דיוק רב.
  • הנדסת אנוש ומערכות ממוחשבות למניעת תקלות אנוש (רעידות ביד, תנועות לא רצוניות וכו'). 

הניתוח הרובוטי מבוצע ע"י החדרת מצלמות ומכשירי ניתוח דרך חורים מילימטריים בגוף המנותח, והפעלת המכשירים והמצלמות נעשית באמצעות זרועות רובוטיות הנשלטות ע"י הרופא המנתח, באמצעות מערכות ממוחשבות.
למעשה המערכת היא מופעלת טלוויזיה – Tele operated, כאשר המנתח יושב מול עמדת שליטה הכוללת: מסך טלוויזיה וידיות הפעלה או טבעות לאצבעות, באמצעותן הוא מניע את הזרועות, ומפעיל את מכשירי הניתוח והמצלמות. במלים אחרות, הניתוח מבוצע בשלט רחוק ללא מגע ישיר של יד אדם. בנוסף למנתח, משתתף בניתוח צוות הכולל: מנתח עוזר ואחות חדר ניתוח. הצוות עשוי לעזור לרופא במצבים מסוימים כנדרש. כמובן, כמו בכל ניתוח, משתתף גם רופא מרדים וכו'.

היתרונות הגדולים של הניתוח הרובוטי על פני הלפרוסקופי הקלאסי  

  • ראייה תלת ממדית עם הגדלה ברזולוציה גבוהה, המאפשרת אבחנה של פרטים קטנים וע"י כך מניעת טעויות ופגיעה באברים סמוכים, וכן ביצוע מדויק של פעולת החיתוך, כריתה וכו'.
  • דיוק, גמישות ודרגות חופש רבות בתפעול המכני של מכשירי הניתוח – מעל ומעבר ליכולת היד האנושית – הודות למפרקים המכניים המצוינים וההפעלה באמצעות מערכת ממוחשבת. זה מאפשר למנתח לבצע פעולות מעל ומעבר לטכנולוגיה הידנית, בזויות בלתי אפשריות בלפרוסקופיה הרגילה ולהגיע לדיוקים מעל ומעבר לטכנולוגיה הידנית.
  • המערכת הממוחשבת מונעת טעויות אנוש – החל מאבטחת יציבות (ומניעת רעידות) וגמור במניעת תנועות לא רצוניות או לא מדויקות. כתוצאה מכך – תהליך החלמה מהיר יותר, מונעים סיבוכים עקב דימומים וזיהומים, אין כמעט פגיעה חיצונית (עקב העדר צלקות ניתוח וכ'ו) וכמובן פחות ימי אשפוז מיותרים. 

רובוט דה וינצ'י המומחה בכירורגיה רובוטית מסוגל לבצע מגוון רחב של ניתוחים. במשך העשור מאז הוא נכנס לעבודה בעולם הרחב,  בוצעו מאות אלפי ניתוחים מכל הסוגים באמצעות הרובוט, כשגם הכירורגיה בארץ אינה מפגרת אחריהם: בארץ מבוצעים, בבתי חולים שונים, ניתוחים מגוונים באמצעות הרובוט ובכל יום מתווספים סוגים נוספים של ניתוחים.


דוגמאות של ניתוחים רובוטיים:

הסרת גידולים וכריתת אברים במקרים של סרטן הערמונית, סרטן הכבד, סרטן הקיבה, סרטן המעי הגס וכו'. ניתוחים אורוגינקולוגיים כגון: שיקום רצפת האגן, טיפול בצניחת אברי האגן. כמו כן מבוצעים ניתוחים של הלבלב, כיס המרה וכו'. הרובוט נכנס גם לתחום כירורגיית הילדים. כאמור, הרובוט חודר יותר ויותר לתחומי הרפואה השונים והוא ללא ספק מכשיר העתיד. יש לציין שביצוע ניתוחים באמצעות הרובוט מחייב מומחיות של הרופא המנתח.  המומחיות מושגת ע"י הכשרה וניסיון.

המומחיות כוללת הכרה מעמיקה של הרובוט ומערכותיו ואופני הפעלתו. כל זה בנוסף למומחיות הרפואית הקלאסית וכמובן כישוריו כמנתח.

 

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI