לייעוץצרו קשר

יתרונות רובוט דה-וינצ'י בניתוחי סרטן המעי הגס וסרטן הרקטום

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  21.08.2023 / 8:57
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

תחום כירורגיה קולורקטאלית הוא תחום רפואי העוסק בניתוחים של מערכת העיכול- ניתוחי מעי הגס ורקטום שהינו החלק האחרון של מעי הגס.
פגשנו לשיחה את פרופ' ניר וסרברג מנהל המערך לכירורגיה כללית במרכז הרפואי בילינסון שסיפר לנו על ניתוחי מעי הגס ורקטום והיתרונות באמצעות רובוט דה-וינצ'י.

יתרונות רובוט דה וינצי בטיפול בסרטן המעי הגס והרקטום- פרופ ניר וסרברג

שכיחות המחלה

סרטן המעי הגס וסרטן הרקטום הם מהשכיחים במדינת ישראל, מרבית החולים הם לאחר גיל 50 ושכיחות המחלה זהה בקרב גברים ונשים.
"במקומות מסוימים בעולם הוא הגורם השני לתמותה. על פי הנתונים האחרונים שהתפרסמו לפני מספר שנים כ-3500 מקרים חדשים בשנה הם מקרים של סרטן המעי הגס, מתוכם בין 400-500 הם סרטני רקטום " מסביר פרופ' וסרברג.

טיפול במחלה

"הטיפול הניתוחי בסרטן המעי הגס מבוסס על גישה מולטידיסציפלינארית, ומתבצע במרכזים לטיפול בסרטן בישראל, בשלבים הראשונים תוך התייעצות מקדימה בין רופאים מתחומי מומחיות שונים המטפלים במחלה, בהם אונקולוגים, רופאים כירורגים, רופאי גסטרו ורדיולוגים".

"הטיפול האולטימטיבי הוא כירורגיה, צריך להעריך את הסרטן קודם כל מבחינה מקומית, ואחר כך להעריך מבחינת סיסטמית. במידה והיא סיסטמית אז צריך להעריך את גודל המחלה ואז לא תמיד ניתוח הוא הטיפול, ויש צורך לעבור לטיפולי כימותרפיה וכדומה. אם המחלה היא מקומית וניתן להעריך את הגידול, אז מנתחים."

היתרונות של ניתוח מעי הגס והרקטום באמצעות רובוט דה-וינצ'י

"הסרת גידולים סרטניים מהמעי הגס והרקטום נחשבים למורכבים לניתוח בעקבות החלל הקטן והצפוף, רובוט הדה וינצ'י הפך לאפשרות המועדפת בחלק מהניתוחים מסוג זה. כלי הניתוח בשיטה הלפרוסקופית הם ארוכים וישרים ומאפשרים למנתחים באזור הרקטום בשיטה זו רק תנועות למעלה ולמטה וימינה או שמאלה. באמצעות הזרוע הרובוטית ניתן לאפשר טווח תנועות רחב יותר של הכלים הניתוחיים – בדומה לטווח התנועות של כף יד."

"רובוט הדה-וינצ'י גם מאפשר אחיזה יציבה יותר של כלי הניתוח וראייה תלת ממדית באזור המנותח, והוא גם נוח יותר לעבודה בביצוע פעולות מורכבות בתוך הבטן, כמו תפירה בעומק האגן. במצבים אלה ניתן להוציא בסוף הניתוח את הרקמה שנכרתה דרך חתך קטן יותר ובאופן שמקטין את הצלקת ומקצר את תקופת ההתאוששות ואף מפחית את הסיכון להתפתחות זיהומים ובקעים לאחר הניתוח."

העתיד של הרובוט

"בעתיד ניתן יהיה לשלב במערכות הרובוטיות גם אלגוריתמים משוכללים בשיטות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה. כך נבצע ניתוח אוטונומי על ידי הרובוט, שמאפשר להגדיר מראש אזורים רגישים יותר, שדורשים תשומת לב רבה יותר מצד המנתחים, בהתאם למבנה הייחודי של המעי של כל מטופל. יכולות דיגיטליות ומחישוביות חדשות צפויות לשפר את הדיוק בניתוחי סרטן המעי הגס באופן משמעותי".

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI