לייעוץצרו קשר

גורמים נוספים העלולים לגרום לסרטן

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  07.02.2022 / 3:10
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

הקדמה

עד עצם היום הזה גם הרופאים המומחים אינם  יכולים לומר בוודאות מהם הגורמים לסרטן. ככל שהמחלה הפכה, לצערנו, לנפוצה יותר, ולמרות פריצות הדרך הרבות שנעשות בתחום והמובילות ליכולת טיפול ורפואה שלמה ממנה, עדיין ישנם הרבה נעלמים להם אין לרפואה המודרנית תשובה. חלק מהנעלמים הללו הם הסיבות להיגרמות המחלה, ומדוע היא תוקפת דווקא את האנשים שהיא תוקפת.

גורמי אורח חיים הגורמים לסרטן

חלק מהגורמים הוכחו כקשורים לאורח החיים: עישון סיגריות מגביר מאוד את הסיכוי לחלות בסרטן ריאות, צריכת אלכוהול עלולה לגרום לסרטן הכבד, חוסר פעילות פיזית יכול להוביל לסרטן המעי הגס וכו'. אך ישנם גם גורמים שאינם תלויים בנו, או בבחירות שאנו עושים בכל מה שקשור לאורח החיים שלנו, והם קשורים דווקא לגופינו ולתהליכים המתרחשים בו או לסביבה שבה אנו חיים:

  • זיהום אוויר – בסוף שנת 2013 הוכרז זיהום האוויר כגורם מסרטן ביותר, ממנו יש לנסות ולהימנע ככל הניתן. חומרים כמו ממסים למיניהם, בנזן, אזבסט וכו' מסוכנים מאד לשאיפה והוכח כי קשורים בקשר הדוק למקרי סרטן רבים, ביניהם סרטן ריאות. יותר מכך, משנות 2011 הופעל חוק חדש האוסר שימוש באסבסט.

  • תרופות – חלק מהתרופות המאושרות לשימוש הציבור נמצאו גם הן כמסוכנות ועלולות לגרום לסרטן. נטילת גלולות למניעת הריון למשל, אמנם מפחיתה את הסיכון לסרטן השחלות, אך מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן הכבד וסרטן השד. גם נטילת הורמונים שונים כמו אסטרוגן ופרוגסטין עלולה להוביל לסרטן השד.

  • חומרי הדברה – מרבית מחומרי ההדברה נמצאו מסוכנים. במחקר שנערך אצל אוכולוסייה הנחשפת לכמות רבה של חומרי הדברה, נמצאו אחוזים גבוהים של מקרי סרטן הקיבה, סרטן ריאות, סרטן הערמונית ועוד. 

בנוסף לגורמים אלו, ישנם גורמים גנטיים, בהם גנים נגועים עוברים בירושה מדור לדור, מקרים בהם יש שינוי בגן המוביל להיווצרות סרטן (בעיקר סרטן המעי הגס, סרטן השחלה וסרטן השד), מקרי חשיפה לקרינה מסוגים שונים ועוד.
 

כאמור, ישנם גורמים רבים היכולים לגרום למחלה ולכן חשוב לנהל אורח חיים בריא, מאוזן ומודע, ולהיבדק בבדיקות השגרתיות הנחוצות. בכל חשש להימצאות המחלה או לסימפטומים היכולים להיות קשורים אליה, יש לגשת מיד לרופא.  

 

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI