לייעוץצרו קשר

שימוש ברובוט בניתוחים גניקולוגיים

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  16.06.2022 / 7:17
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

שימוש ברובוט בניתוחים גניקולוגיים

מה היתרונות של ניתוח זה ואיך לא הכרתי את זה קודם?


ניתוח ברובוט דה וינצ'י מגלם את ה"דור הבא" של הניתוחים, הוא חולל מהפכה משמעותית בתחומים כירורגיים שונים והוא כבר כאן. לשימוש ברובוט יתרונות רבים: הוא מונע את הצורך בניתוח מורכב עם פתיחת בטן בחתך בטני, מקטין את הצלקות, מקצר את זמן האשפוז, מאפשר החלמה מהירה יותר וחזרה מהירה יותר לתפקוד.

הוא מאפשר מקסימום דיוק וראייה תלת מימדית למנתח. תצורת הרובוט מאפשרת לרופא נגישות גבוה יותר לאזורים שקשה יותר להגיע אליהם בתוך הבטן לעומת האופציות הניתוחיות האחרות.
בשל היותו הטכנולוגיה המתקדמת ביותר כיום לניתוחים מינימום פולשניים, לא פעם הוא הופך להיות הבחירה המועדפת על מנתחים מובילים.

אז למה בעצם רק מעטות מאתנו יודעות שהאפשרות הזאת קיימת והאם באמת הניתוח ברובוט דה וינצ'י אפשרי לכל כיס?

ManageMed יצאה לבחון את כניסתו הסוערת של הניתוח באמצעות רובוט לתחום הכירורגיה הגניקולוגית בעולם, ואת בחירתם של מנתחים ישראלים מובילים גם בישראל לעשות שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוחים גניקולוגיים.

במאמר זה ראיינו כמה מהמנתחים המובילים בכירורגיה גניקולוגית וניסינו לבחון יחד: מתי לדעתם של הרופאים יש באמת יתרון רפואי למנותחת באמצעות הניתוח ברובוט ובאילו ניתוחים? איך הוא עובד? מהי רמת המיומנות הנדרשת? וכמו תמיד גם בדקנו לעומק שאלות של כיסוי ביטוחי ומימון- או במילים אחרות- מי יכולה להרשות לעצמה את הניתוח ברובוט דה וינצ'י או – כמה זה עולה? 


תודה לפרופ' מוטי פנסקי, פרופ' ליאור לבנשטיין, ד"ר צבי ואקנין, ד"ר רועי משיח, ולחברת "דובר" רובוטיקה
שסייעו לנו בשאלות והתשובות ובמידע לכתיבת חומרים אלה.


ניתוח ברובוט- מתי? למי? ולמה?

ניתוחים באמצעות רובוט דה וינצ'י מבוצעים בעולם מזה 11 שנים, בישראל מזה 7 שנים.
בעולם מבוצעים מאות אלפי ניתוחים רובוטיים בשנה בתחומי: אורולוגיה, אף אוזן גרון, לב, כירורגיה כללית ובתחום הגינקולוגיה. בישראל מבוצעים אלפים רבים של ניתוחים באמצעות רובוט דה וינצ'י בשוק הציבורי והפרטי.

היכן מתבצעים היום ניתוחים ברובוט דה וינצ'י?

בבתי חולים רבים בישראל ישנם היום רובוטים ניתוחיים והניתוחים ברובוט דה וינצי' הפכו לדבר שבשיגרה בבתי חולים מובילים. בתחום האורולוגיה למשל מעל 50% מהניתוחים לכריתת ערמונית מבוצעים בניתוח ברובוט . לאור המודעות הגדלה בארץ לטכנולוגיה הרובוטית הן של מטופלים והן של רופאים והעובדה שבבתי החולים עדיין אין רובוטים רבים, התורים לניתוח לא תמיד קצרים.


במישור הפרטי– באסותא תל אביב ישנו רובוט ניתוחי דה וינצי ושם ניתן לבצע ניתוחים רובוטיים בזמן המתנה קצר יותר.

ניתוח ברובוט- איך עובדת הטכנולוגיה?

ניתוח בסיוע רובוט דה וינצי הוא טכנולוגיה המתקדמת בעולם המאפשרת ניתוח דרך מספר חתכים קטנים, באופן זעיר פולשני תוך עשיית שימוש בקדמת הטכנולוגיה הניתוחית והרובוטיקה.
למערכת דה וינצ'י יכולות מתקדמות משולבות: ראיית 3D בהבחנה גבוהה ומוגדלת בשילוב של יכולת מוטורית מדוייקת על ידי שימוש בכלים קטנטנים שמתכופפים ומסתובבים הרבה יותר מכף היד האנושית.


יכולות אלו מאפשרות למנתח לבצע ניתוחים שגרתיים ומורכבים כאחד, תוך הקטנת סיכונים לחולה ותוך היכולת לספק זמן התאוששות קצר בהרבה מההליכים הניתוחיים הרגילים.


מערכת דה וינצ'י, מאפשרת למנתח יכולת ראייה משופרת, דיוק גבוה יותר , מיומנות ושליטה מלאה ע"י תרגום של תנועות המנתח לתנועות קטנות יותר, מדויקות יותר וע"י שימוש במכשירים זעירים. השימוש במערכת דה וינצ'י ניתן למנתחים מובילים בלבד שהוסמכו לשימוש במערכת באופן מיוחד.

למידע נוסף על הטכנולוגיה ולסרט המחשה לחצי כאן


ניתוח גינקולוגי ברובוט- מתי זאת אופציה ?

לניתוחים באמצעות רובוט דה וינצ'י יתרונות רבים, אך אינם מתאימים לכל מקרה רפואי ולכל אישה. המקרים בהם ניתן לשקול התאמתו של ניתוח באמצעות רובוט בתחום הגניקולוגיה הם:


א. ניתוחי כריתת רחם מסיבות אונקולוגיות שונות כגון: סרטן ברחם, בשחלות, ברירית הרחם . במקרים אלה פעמים רבות יש סיבה טובה ויתרונות משמעותיים לרובוט על פני הטכנולוגיות האחרות
ב. ניתוחי כריתת רחם מסיבות שאינן אונקולוגיות- כריתת רחם בגלל שרירן ברחם למשל .
ג. ניתוחים לתיקון צניחת אברי האגן.
ד. ניתוח לכריתת שרירנים

ישנן עוד כמה וכמה אינדיקציות רפואיות בהן יש חיזוק רפואי נוסף להצדקה לעשות שימוש ברובוט דה וינצי בניתוח גניקולוגי- למשל נשים הסובלות מהשמנת יתר קיצונית (BMI גבוה), וגם לא מעט מקרים בהם יש שרירן ברחם וחשוב לשמר את הרחם (למשל נשים המצויות בתהליכי פוריות, או מעוניינות בעוד ילדים ) גם שם פעמים רבות תינתן עדיפות לגישה הרובוטית.

אילו ניתוחים נפוצים ביותר בגינקולוגיה באמצעות רובוט?

אם הופנית לניתוח כריתת הרחם, תיקון צניחת אברי אגן, הוצאת מיומה\ שרירן מהרחם , האופציה הניתוחית באמצעות הרובוט עומדת בפנייך ותוכלי להתייעץ האם הרובוט הוא אופציה גם עבורך.

איך אדע אם זה מתאים לי?

לא תדעי . זוהי החלטה שניתן לבצע יחד עם הרופא המומחה, במידה ואת שוקלת גם את הטכנולוגיה הרובוטית חשוב שהמנתח שאת בוחרת יהיה מיומן גם בניתוחים בגישה הרובוטית.

מה המיומנות הנדרשת לניתוח ברובוט ? ומהו הניסיון הקיים לניתוחים הללו?

מנתח ברובוט הוא בראש ובראשונה כירורג מומחה עם ניסיון רב שנים בתחומי הכירורגיה הגינקולוגית. כמו כל טכנולוגיה מתקדמת חלק מהכירורגים המובילים בוחרים ונבחרים להכשרות בטכנולוגיה הרובוטית ועוברים סידרה ארוכה של הכשרות בחו"ל ולאחר מכן בארץ .

למידע נוסף אודות מנתחים מובילים המבצעים את הניתוחים הרובוטיים לחצי כאן

ואם אבחר בניתוח בטכנולוגיה רובוט דה וינצ'י כמה זה יעלה לי?

במידה ואת מיועדת לניתוח גינקולוגי וישנה אינדיקציה לביצוע בטכנולוגיה רובוטית- אם הניתוח מבוצע בביה"ח ציבורי ייתכן ויהיה מכוסה כולו במסגרת סל הבריאות.


במידה ואת מעוניינת לבחור את המנתח ואת בית החולים ולקצר את זמן ההמתנה ובחרת להפעיל את הביטוח הפרטי שבידיך- סביר להניח שגם הפוליסה הפרטית שברשותך תכסה את עלויות הניתוח ובמקרים רבים ניתן יהיה גם לשלב בין הביטוחים המושלם והפרטי למימוש מיטבי של זכויותייך ולעיתים אף לקבלת פיצוי עבור הוצאות נחסכות. חשוב לבדוק טרם הגשת התביעה את זכאותך על פי הפוליסה שברשותך.


אם נדרשת לניתוח גינקולוגי כריתת רחם, כריתת רחם אונקולוגית, ניתוח לתיקון צניחת אברי אגן, כריתת שרירן \ מיומה מהרחם ואת מתלבטת באופציה הרובוטית ורוצה לבחון את הכיסוי של הביטוח הפרטי שלך לפעולה.

מה התהליך הנדרש?

אם הופנית לניתוח גינקולוגי ואת מעוניינת לשקול ניתוח באמצעות רובוט ניתוח חשוב שתבחרי רופא שמבצע ניתוחים גם בטכנולוגיה רובוטית. אם הניתוח מתבצע בביה"ח ציבורי שיש בו רובוט דה וינצי' חשוב שתעלי את האפשרות הזאת בפניי הצוות הרפואי ותוודאי שאת מקבלת תשובות.

אם מדובר בניתוח פרטי תוכלי לבחור מנתח מוביל המבצע את הניתוחים ולהתייעץ עמו.
לאחר שנקבע לך ניתוח ברובוט ניתוחי ניתן לסייע לך בהגשת תביעות לביטוח הפרטי שלך ולקבלת התחייבויות לניתוח.

אם את עומדת בפניי ניתוח גינקולוגי ונדרשת לייעוץ נוסף צרי עמנו קשר

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI