לייעוץצרו קשר

פתרון לדום נשימה באמצעות רובוט דה וינצ'י

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  15.09.2022 / 6:56
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

ניתוח רובוטי לטיפול בדום נשימה

בבתי החולים רמב"ם, בילינסון ושיבא אימצו רופאים את הטיפול בדום נשימה, ע"י ניתוח באמצעות הרובוט דה וינצ'י.

לאנשים עם דום נשימה, עוצמת נחירות גבוהה ביותר, התעוררות מרובה משינה (שנגרמת ע"י דום הנשימה),  ממליצים לערוך ניתוח של כריתת השקד הלשוני באמצעות הרובוט דה וינצ'י

מהי תסמונת דום הנשימה

תסמונת דום הנשימה היא נחלת חלקם של כ-%60 מהאוכלוסייה, במיוחד אצל הגברים הבוגרים.  בעיית הנחירות בעוצמות גבוהות, שמעירה את הנוחר/ת פעמים רבות בלילה, ולמחרת הוא/ היא ממש עייפים, חסרי רצון לערוך פעילות, ישנוניים, דבר שגורר לעייפות כרונית. יתר על כן הבעיה הופכת לבעיה זוגית שכן היא גם מפריעה לבן/בת הזוג ומונעת גם מהם שינה.

כמו כן, בעקבות דום השינה והנחירות, יש סיכון לחלות במחלות לב / לחץ דם, סכרת, ואפילו דיכאון.

דום נשימה -אבחון וטיפול

אבחון המחלה וחומרתה מתבצע באמצעות ניתוח תוצאות בדיקה במעבדת שינה, שבה מצמידים לנבדק חיישנים שונים ובאמצעותם בודקים בזמן שינה: תנועות נשימתיות, קצב הלב, כמות החמצן בדם, תנועות העיניים, וכו'.

במשך השנים נוסו פתרונות שונים לבעיה, כגון CPAP, מעין מסכה שמרכיבים על הפנים, סד שיניים ועוד, ולדברי פרופ' זיו גיל מנהל מחלקת אף אוזן גרון במרכז הרפואי רמב"ם ומרצה בפקולטה לרפואה בטכניון חיפה, הפתרונות הללו הם פתרונות טכניים ופתרון בעיות רק באופן חלקי, ויתר על כן למטופלים היה קשה להתרגל לסדים השונים והיו מוותרים עליהם.

טיפול חדשני טכנולוגי בדום הנשימה

הפתרון החדשני הניתוח באמצעות הרובוט משמש תחליף ממשי לסדים למיניהם והוא מתאים לכשליש מהסובלים מהפרעות נשימה ומבעיית דום נשימה בשינה.  אצל הסובלים מדום נשימה בשינה שהשקד הלשוני הנמצא בבסיס הלשון מוגדל, ועקב כך, בזמן השינה, הוא חוסם את מעבר החמצן. 

פרופ' זיו מסביר כי השלמת האבחון והתאמה לניתוח מתבצעת ע"י בדיקה לקביעת מיקום השקד ומידת גודלו בזמן השינה. הבדיקה מתבצעת באמצעות אנדוסקופ אלקטרואופטי המוחדר דרך האף, ואורכת כחמש דקות בטשטוש המדמה שינה. לאחר הבדיקה הנבדק משוחרר הביתה. נבדקים מתאימים מוזמנים לניתוח כריתת השקד.

כיצד נערך הניתוח?

הניתוח עצמו אורך כשעה בהרדמה כללית, ומבוצע באמצעות רובוט דה וינצ'י. בניתוח כורתים את השקד הלשוני המוגדל. 

במהלך הניתוח החולה שוכב על גבו, והרופא מפעיל את 3 הזרועות של הרובוט דה וינצ'י באמצעות עמדת פיקוד ממוחשבת – קונסולה, הממוקמת במרחק מסוים משולחן הניתוח. 

הניתוח מתבצע ע"י החדרת כלי הניתוח באמצעות זרועות הרובוט דרך פה החולה. כאמור לרובוט 3 זרועות. אחת מהן מחדירה דרך הפה של המנותח את האנדוסקופ (מכשיר ראיה אלקטרואופטי המציג לרופא תמונה התלת ממדית ע"ג מסך). הזרוע השנייה נושאת סכין חשמלית לכריתת השקד, והשלישית מלקיים זעירים – פינצטה לשליפת השקד החתוך החוצה.

3 הזרועות המוחדרות לפה הן בקוטר זעיר של 4 מילימטר בלבד, כך שהנזק הנלווה שהן עשויות לגרום הוא מזערי. צוות הניתוח כולל מנתח נוסף המלווה ומשגיח על מהלך הניתוח.

הניתוח אינו מצריך תפרים, המנותח נשאר לאשפוז להשגחה 24 שעות בלבד, ולאחר מכן משוחרר הביתה.

אחוז ההצלחה ברמה בין לאומית הוא כ-% 80 – מרשים מאד !

תופעת הלוואי היחידה של הניתוח הם כאבים המופיעים כשבועיים אחרי הניתוח ונעלמים כעבור שבועיים נוספים. 

לפי דיווחי המנותחים – הנחירות נעלמות כמעט לגמרי והשינה הופכת רציפה ושקטה.

ניתוחים נוספים עם רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון: ניתוח לסרטן בלוטת התריס,  ניתוח סרטן פרוסטטה,  ניתוח קילה, ניתוח להסרת גידול ברחם
טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגן, ניתוח כריתת מעי, ניתוחי פרוסטטה ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI