לייעוץצרו קשר

ניתוח כבד באמצעות רובוט דה וינצ'י הראשון בישראל

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  11.05.2022 / 2:21
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

ניתוח כבד רובוטי בביה"ח בילינסון – מרכז רבין

ניתוח ראשון בישראל להסרת אונת כבד באמצעות הרובוט דה וינצ'י בוצע בבית החולים בילינסון. המנותחת היא אישה צעירה בת 22 אשר נדבקה בטפיל אשר תקף את דרכי המרה וגרם לנזק בלתי הפיך בהן.

כתוצאה מכך התפתחה דלקת אשר סיכנה את חייה. לכן נדרש ניתוח דחוף להסרת אונה מהכבד והוא בוצע באמצעות הרובוט דה וינצ'י.

החלופות לניתוח וקבלת החלטה

האלטרנטיבה היה ניתוח פתוח אשר היה כרוך בחתך גדול בבטן (20 עד 30 ס"מ), כאבים חזקים, סיכון לסיבוכים וזמן החלמה ארוך. הניתוח באמצעות הרובוט דה וינצ'י חסך ממנה את הסבל הזה. 

הניתוח הרובוטי והרופא המנתח

הניתוח הרובוטי כלל רק 5 חתכים זעירים (5 -10 מ"מ) בלבד, ללא צורך במן מנות דם, עם זמן התאוששות קצר ביותר ומעט מאד כאבים (שימוש מועט ביותר במשככי כאבים).

הניתוח בוצע ע"י ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל היחידה לכירורגיה של הכבד ודרכי המרה במחלקת השתלות בבי"ח בילינסון וד"ר אביתר נשר, רופא בכיר במחלקת השתלות.

עידן חדש בניתוחים רובוטיים

לדברי ד"ר סלומונוב רובוט דה וינצ'י פתח עידן חדש עבור ניתוחי הכבד והלבלב בית החולים. מכאן והלאה החולים הזקוקים לניתוחים אלה יוכלו לעבור אותם בצורה זעיר פולשנית באמצעות הרובוט – עם יתרונות ברורים על פני הניתוחים הפתוחים וגם על פני הלפרוסקופיה הקלסית.

למשל – הניתוח לכרית האונה שעברה הצעירה לא ניתן היה לבצעו בלפרוסקופיה רגילה עקב העדר הגמישות הציוד הלפרוסקופי (הידני) הרגיל. לרובוט דה וינצ'י דרגות החופש וגמישות המאפשרת לביצוע פעולות עדינות ומדויקות בכלי הדם של הכבד.

לכן השימוש ברובוט מקנה ביטחון למנתח עקב הדיוק בפעולתו, ויכולתו למנוע שגיאות, ועקב כך מגביר את בטיחות המנותח. כמו כן הניתוח הרובוטי מקצר את זמן ההתאוששות וההחלמה של המנותח לאחר הניתוח. למשל במקרה הנוכחי – לאחר יומיים המנותחת הצעירה הסתובבה במחלקה במצב מצוין.

הצפי הוא שהרובוט דה וינצ'י יהפוך בקרוב מאד לכלי הכירורגי העיקרי לביצוע ניתוחי כבד וניתוח לבלב מסובכים – או במלים אחרות – רוב ניתוחים המורכבים של הכבד והלבלב יבוצעו באמצעו הרובוט דה וינצ'י.

ניתוחים נוספים המבוצעים באמצעות רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון:,  ניתוח סרטן פרוסטטה, ניתוח להסרת גידול ברחם, ניתוח כריתת מעי,  ניתוח קילה, ניתוחי פרוסטטה, טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגןניתוח לסרטן בלוטת התריס ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI