לייעוץצרו קשר

מהפכה בכירורגיית ילדים

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  17.07.2022 / 11:19
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

ניתוחים זעיר פולשניים באמצעות רובוט דה וינצ'י

תחום כירורגיית הילדים בישראל עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. בעקבות ארצות הברית ואירופה, גם בישראל הולכים ומתרבים ניתוחים באמצעים זעיר פולשניים- לפרוסקופיים ובאמצעות רובוט, הנקרא רובוט דה וינצ'י. ניתוחים אלו, בשונה מניתוחים קונבנציונליים, אינם דורשים פתיחה מלאה של בטן החולה (או כל אזור אחר בו מתבצע הניתוח), אלא מספר חתכים ספורים בלבד, דרכם מחדירים את זרועות הרובוט בעת ביצוע הניתוח. כיום, נערכים ניתוחים רובוטיים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים במגוון תחום כגון: אפנדיציט דלוק, כריתת מעיים, כריתת טחול, כריתת השריר הוושטי, ריפלקס, אבנים בכיס מרה וכו', כשגם יותר ויותר רופאים במחלקות של כירורגיית ילדים מרחיבים את השימוש בטכנולוגיה החדשנית.


השיטה באמצעים זעיר- פולשניים – הניתוח הלפרוסקופי

בניגוד לשיטה הקונבנציונלית של ניתוח פתוח  בו פותחים לחלוטין את הבטן, בשיטת האמצעים הזעיר פולשניים מוחדרות צינוריות דקות בקוטר של כ- 3 מילימטר ופחות, אל תוך חלל הבטן. בקצה כל צינורית קיים מכשיר לניתוח (סכינים או מספריים), או מצלמה זעירה.

כלים אלו מאפשרים למנתח לראות את המתרחש בחלל הבטן ולבצע את הפעולות הנדרשות לצורך הניתוח כגון חיתוך לצרכי כריתה, שאיבה וכו'. הציוד כולל גם עגלה שמכילה מצלמה, טלוויזיה, משאבה להזרמת אוויר או לשאיבה, ואביזרים שונים. הניתוח כולו נערך מבלי לפתוח את הבטן, אלא רק על ידי החדרת מכשירי הלפרוסקופיה.

יתרונות הניתוח הזעיר פולשני – לפרוסקופי

* הפחתה בכאבים שיחוש הילד לעומת הכאבים שיחוש בניתוח הפתוח.
* התאוששות מהירה יותר של הילד וחזרה לחיים רגילים.
* הגלדה וריפוי מהיר יותר, מכיוון שאין צלקות.
* פחות ימי אשפוז שבהם הילד עלול להדבק מילדים אחרים ולחוש שהוא חסר אונים וחולה.

שיטת הניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י

בית החולים רמב"ם מהווה את חוד החנית  בניתוחי ילדים באמצעות הרובוט. לדברי ד"ר רן שטיינברג ( מנהל מחלקת כירורגיית ילדים ונוער) המחלקה היא היחידה בארץ  שמשתמשת ברובוט דה וינצ'י לניתוחי ילדים ולא רק לניתוחי מבוגרים. שיטה זו פותחה בשנים האחרונות כדי להתגבר גם על בעיות שלעיתים לא ניתן לפתור על ידי האמצעים הזעיר פולשניים.

בניתוח הרובוטי, המצלמה ומכשירי הניתוח הממוקמים על גבי הצינוריות הזעיר פולשניות, מופעלים על ידי זרועות רובוטיות, המונעות על ידי מנועים חשמליים ומופקדות על ידי מערכת ממוחשבת בשליטת הרופא המנתח. הרופא מפעיל אותם באמצעות ג'ויסטיק ו/או כפתורים, תוך כדי קבלת תמונה תלת ממדית מהמצלמות על גבי המסך, ברזולוציה גבוהה ביותר.

המערכת הממוחשבת של הרובוט מונעת חריגות או שגיאות אפשריות בהפעלת המכשירים הזעיר פולשניים, היכולים להתרחש בעת ניתוחים זעיר פולשניים שמבצע הרופא במו ידיו.

יתרונות הניתוח על ידי הרובוט דה וינצ'י 

* קבלת תמונה תלת ממדית  ברורה וחדה של אזור הניתוח, כמו שנראה במציאות בניתוח פתוח, ולא תמונה דו ממדית כמו בניתוחים הזעיר פולשניים.

* נגישות לראיית אזורים בעיתים וקשים לגישה שקשה לראותם, או שהם מאד זעירים ורק באמצעות ההגדלה של  מסך ניתן לראותם.

* גמישות יותר גדולה של יכולת הניתוח, עקב הפרקים של זרועות הרובוט, המאפשרים תנועות שהיד האנושית אינה מסוגלת לבצע. זה מבטיח תוצאות הרבה יותר מדויקות של ניתוחים ובמיוחד באברים קטנים ורגישים. כמו כן ידי המנתח האנושי עלולות לרעוד או לעשות תנועות בלתי מודעות בניגוד לזרועות הרובוט.

* משך זמן ההרדמה קצר יותר בשיטה הרובוטית לעומת הניתוחים הפתוחים או הזעיר פולשניים דבר העלול לסכן את הילד הרך.

* כל היתרונות של ניתוח באמצעים זעיר פולשניים שהוזכרו לעיל: הפחתה בכאבי הילד, התאוששות מהירה יותר של הילד וחזרה לחיים רגילים. הגלדה וריפוי מהיר יותר כי אין צלקות. פחות ימי אשפוז שבו הילד עלול להדבק מילדים אחרים ותחושה שהוא חסר אונים וחולה באים לידי ביטוי ביתר שאת בניתוח על ידי הרובוט.

ניתוחים נוספים עם רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון:,  ניתוח סרטן פרוסטטה, ניתוח להסרת גידול ברחם, ניתוח כריתת מעי,  ניתוח קילה, ניתוחי פרוסטטה' טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגןניתוח לסרטן בלוטת התריס ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI