לייעוץצרו קשר

מהפיכה בכירורגיית ילדים

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  21.08.2022 / 6:42
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

המהפכה בכירורגיית ילדים מגיעה גם לישראל

בשנים  האחרונות  בעקבות ארה"ב ואירופה כירורגיית הילדים בישראל עוברת מהפכה ובמקום ניתוח קונבנציונלי שהוא פתוח, נערכים ניתוחים  באמצעים זעיר פולשניים- לפרוסקופיים ובאמצעות רובוט דה וינצ'י. ניתוחים שונים כגון: אפנדיציט דלוק, כריתת מעיים, כריתת טחול,  ושט, ריפלקס, אבנים בכיס מרה וכו' נעשים היום באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. רופאים במחלקות  של כירורגיית ילדים יותר ויותר מרחיבים את השימוש באמצעים הטכנולוגיים.

השיטה באמצעים זעיר פולשניים –הניתוח הלפרוסקופי

בניגוד לשיטה הקונבנציונלית של הניתוח הפתוח בו פותחים את הבטן, מוחדרות  בשיטת האמצעים הזעיר פולשניים, צינוריות דקות בקוטר של כ3 מילימטר ופחות, אל תוך חלל הבטן, בקצה של כל צינורית, קיים מכשיר לניתוח (סכינים או מספריים) או מצלמה זעירה, כלים אלו מאפשרים למנתח לראות את המתרחש בחלל הבטן ולבצע את הפעולות הנדרשות לצורך הניתוח כגון: חיתוך לצרכי כריתה, שאיבה וכו'.

הציוד גם כולל עגלה שמכילה מצלמה, טלוויזיה, משאבה להזרמת אוויר או לשאיבה ואביזרים שונים. כל הניתוח נערך מבלי לפתוח את הבטן, אלא רק מחדירים את מכשירי הלפרוסקופיה.

יתרונות הניתוח הזעיר פולשני – לפרוסקופי:

הפחתה בכאבי הילד לעומת הניתוח הפתוח. התאוששות מהירה יותר של הילד וחזרה לחיים רגילים. הגלדה וריפוי מהיר יותר כי אין צלקות. פחות ימי אשפוז שבו הילד עלול להידבק מילדים אחרים ותחושה שהוא חסר אונים וחולה.

שיטת הניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י

בית החולים רמב"ם מהווה את חוד החנית  בניתוחי ילדים באמצעות הרובוט. לדברי ד"ר רן שטיינברג ( מנהל מחלקת כירורגיית ילדים ונוער) המחלקה היא היחידה בארץ  שמשתמשת ברובוט לניתוחי ילדים ולא רק למבוגרים. שיטה זו פותחה בשנים האחרונות והיא פותחה כדי להתגבר גם על בעיות שלעיתים לא ניתן לפתור על ידי  האמצעים הזעיר פולשניים.

בשיטה הרובוטית המצלמות ומכשירי הניתוח הממוקמים על גבי הצינוריות הזעיר פולשניות, מופעלות על ידי זרועות רובוטיות המונעות על ידי מנועים חשמליים ומופקדות על ידי מערכת ממוחשבת בשליטת הרופא המנתח. הרופא מפעיל אותם באמצעות ג'ויסטיק ו/או כפתורים תוך כדי קבלת תמונה תלת ממדית מהמצלמות על גבי מסך, ברזולוציה גבוהה ביותר. המערכת הממוחשבת של הרובוט מונעת חריגות או שגיאות אפשריות בהפעלת המכשירים הזעיר פולשניים שיכולים להתרחש בניתוחים הזעיר פולשניים שעושה הרופא במו ידיו.

יתרונות הניתוח על ידי הרובוט: 

תמונה תלת ממדית  ברורה וחדה של אזור הניתוח כמו במציאות  בניתוח פתוח ולא תמונה דו ממדית כמו בניתוחים הזעיר פולשניים. יתר על כן ניתן גם ישנה נגישות וניתן לראות אזורים בעיתים וקשים לגישה שקשה לראותם, או שהם מאד זעירים ורק באמצעות ההגדלה של  מסך ניתן לראותם. גמישות יותר גדולה של יכולת הניתוח, עקב הפרקים של זרועות הרובוט, המאפשרים תנועות שהיד האנושית אינה מסוגלת לבצע, זה מבטיח תוצאות הרבה יותר מדויקות של ניתוחים ובמיוחד באברים קטנים ורגישים. כמו כן ידי המנתח האנושי עלולות לרעוד או לעשות תנועות שאינן מודעות בניגוד לזרועות הרובוט. כמו כן משך זמן ההרדמה קצר יותר בשיטה הרובוטית לעומת הניתוחים הפתוחים או הזעיר פולשניים דבר העלול לסכן את הילד הרך.

כל היתרונות של האמצעים הזעיר פולשניים שהוזכרו לעיל: הפחתה בכאבי הילד, התאוששות מהירה יותר של הילד וחזרה לחיים רגילים. הגלדה וריפוי מהיר יותר כי אין צלקות. פחות ימי אשפוז שבו הילד עלול להידבק מילדים אחרים ותחושה שהוא חסר אונים וחולה באים לידי ביטוי ביתר שאת בניתוח על ידי הרובוט.

ניתוחים נוספים של רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון:  ניתוח סרטן פרוסטטה, ניתוח להסרת גידול ברחם, ניתוח כריתת מעי ניתוח קילה, ניתוחי פרוסטטה טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגןניתוח לסרטן בלוטת התריס ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI