לייעוץצרו קשר

כריתה של בלוטת התריס באמצעות רובוט דה וינצ'י

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  11.04.2022 / 1:26
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

מהי בלוטת התריס

בלוטת התריס (הנקראת גם בלוטת המגן, על שום צורת המגן שלה) ממוקמת במורד הגרון, מתחת לגרוגרת. תפקידה של הבלוטה הוא להפריש הורמונים (תירוקסין, תריודוטירונין וקלציטונין) שאחראים על קצב חילוף החומרים של הגוף.

הבעיות העיקריות שקשורות לפעילות בלוטת התריס הן תת פעילות של בלוטת התריס ויתר פעילות של בלוטת התריס, כשהטיפול משתנה בהתאם לסוג הבעיה.

מתי מבצעים כריתת בלוטת התריס

כריתת בלוטת התריס תתבצע לרוב במקרים של יתר פעילות של בלוטת התריס, פעילות לא ניתן לווסת באמצעות טיפול תרופתי, או במקרים בהם התגלה סרטן או גוש ממאיר בבלוטת התריס עצמה. לפני ביצוע ניתוח כריתת בלוטת התריס, על החולה לבצע מספר בדיקות כגון בדיקות דם, אולטרסאונד, CT, או/ו ביופסיה, על מנת לבדוק האם באמת הוא זקוק לניתוח זה והאם יוכל לעמוד בו.  

הטכנולוגיה של ניתוחים רובוטיים כבר כאן!

כיום, ניתן לבצע ניתוח לכריתת בלוטת התריס באמצעות טכנולוגיה חדשנית של ניתוחים רובוטיים,
הנקראת "
רובוט דה וינצ'י". באמצעות זרועות הרובוט, יכול המנתח לגשת בקלות אל בלוטת התריס דרך מספר חתכים קטנים בבית השחי, בניגוד לניתוח פתוח רגיל בו החתך נעשה בצוואר, ובכך למנוע מהחולה צלקת גדולה ובולטת במורד הצוואר.

בעת הניתוח, המנתח שולט בארבעת זרועות הרובוט דה וינצ'י, זרועות המאפשרות תנועות מדויקות, עם טווח תנועה רחב מאד – הרבה יותר ממה שידי המנתח המיומן ביותר יכולות להשיג. לאחת הזרועות מוצמדת מצלמה המעבירה תמונות ברורות וחדות, ברזולוציית HD של חלל הגוף, ובכך מאפשרת למנתח לזהות בברור את הבלוטה אותה יש להסיר.


יתרון נוסף של ניתוח רובוטי לכריתת בלוטת התריס הוא בכך שבניגוד לניתוח "רגיל" בו המנתח עומד מעל החולה, בניתוח רובוטי, המנתח יושב בפינת חדר הניתוח, ידיו שעונות על משענת והוא מזיז את ידי הרובוט באמצעות כף ידו בלבד. בעזרת רגליו, יכול המנתח לעבור בין ידי הרובוט. הישיבה הנינוחה מאפשרת יציבות, חדות וחוסר עייפות, תכונות העוזרות למנתח להישאר ממוקד ומרוכז בניתוח בלבד ובכך, להקטין משמעותית את הסיכויים לטעויות.

יתרונותיו של הניתוח הרובוטי

לאחר הניתוח הרובוטי לכריתת בלוטת התריס, תשמחו לגלות שהצלקת הקטנה שנגרמה בעקבת החתכים בבית השחי היא מינורית ונסתרת מהעין. לאחר יום או יומיים יסיר הרופא את הנקז שנעשה בסמוך לבית השחי ולאחר מכן יוכל החולה להשתחרר לביתו. 

ניתוחים נוספים של רובוט דה וינצ'י

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון: ניתוח לסרטן בלוטת התריס,  ניתוח סרטן פרוסטטה,  ניתוח קילה, ניתוח להסרת גידול ברחם טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגן, ניתוח כריתת מעיניתוחי פרוסטטה ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI