לייעוץצרו קשר

חדשנות ברפואה – רובוטיקה ממזערת את הניתוח

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  20.03.2022 / 1:05
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

חדשנות רפואית בהליכים כירורגיים

אחת המטרות של חדשנות ברפואה היא להפוך את התהליך הכירורגי לתהליך פשוט יותר לרופא, ופשוט בהרבה למטופל.

אנו חיים בעשור שבו חדשנות טכנולוגית משנה את האופן שבו בני האדם מתקשרים ביניהם והאופן בו עסקים מפרסמים את מרכותלם, ואך טבעי שהחדשנות תגיע לתחום החשוב ביותר: בריאות ואורח חיי האנושות.

 

ניתוח רובוטי הוא ניתוח שפותח עבור ניתוח וטיפול באסטרטונאטים בחלל והוא דוגמה קלאסית לחדשנות שכזו. המטרה של הפיתוח הייתה שהמנתח יישב בבית החולים והרובוט יבצע מרחוק את הניתוח בתוך החללית. 

אומנם הפיתוח הזה לא הגיע לקו הגמר, אך החברה העתיקה את הרבדים המרכזיים שבו ופיתחה רובוט, בשם רובוט דה וינצ'י, שמסייע למנתח לנתח  את המטופל באמצעות זרועות ללא פתיחת הגוף עצמו.

כיצד מתבצע ניתוח רובוטי?


זהו ניתוח שבו המנתח מבצע את הפרוצדורה באמצעות מערכת זרועות מכנית של רובוט, כאשר בקצה שלה מותקן המכשיר הניתוחי המתאים. לדוגמה, במקרים של סרטן כליות בהם צריך לבצע כריתת כליה, הרובוט הכירורגי נמצא בתוך חדר הניתוח והמנתח מפעיל את הרובוט, תוך צפייה באמצעות מסך טלוויזיה בהגדלה בנעשה בתוך חלל הבטן.

המצלמה אשר נמצאת בקצה אחת הזרועות ומוכנסת לגוף המנותח, משדרת תמונה תלת ממדית מאוד מדויקת וכך מאפשרת לצוות המנתח לראות את האיבר והרקמות ברמת הפרטים הקטנים ביותר.

מהן הידיים של רובוט דה וינצ'י?

אלו זרועות מתוחכמות שמופעלות ע"י המנתח  ומבצעות פעולות עפ"י הנחיית המנתח בצורה מדויקת.
הניתוחים הרובוטיים הם אחד מסימני החדשנות של הזמן, מהותם עבור המטופלים היא קיצור זמן ההחלמה של המטופל יחד עם הקלה על עבודת הרופא המנתח והשפעה ישירה על תוצאה מדויקת יותר.


בכירורגיה, המשמעות היא מעבר מניתוחים שלוקחים מספר שעות לניתוחים קצרים יותר עם פחות דימומים ופחות חתכים. הרובוטיקה היא הקידמה שמסייעת למזער את הניתוחים.

מה הן נותנות למנתח?

דיוק רב, נטרול רעידות (ולו הקטנות ביותר) שנמצאות באופן טבעי בפעולה ידנית,  ובטיחות מוגברת. כאשר תהליך הביצוע קל יותר, גם הנזקים ההיקפיים מצומצמים יותר, והכאב פחות יותר.

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון: ניתוח לסרטן בלוטת התריס, ניתוח כריתת מעי, ניתוח סרטן פרוסטטה, טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגן, ניתוחי פרוסטטה ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI