לייעוץצרו קשר

השימוש ברובוט דה-וינצ'י לניתוחים גינקולוגיים

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  11.04.2022 / 8:54
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

הדור הבא של הטכנולוגיה עובד

הרובוט דה וינצ'י חולל מהפכה בכירורגיה בתחומים רבים כגון: אורולוגיה, אף ,אוזן וגרון, לב וחזה, כירורגיה כללית וגניקולוגיה.

היתרונות הבולטים של הניתוחים המבוצעים באמצעות הרובוט דה-וינצ'י הם:

מבחינת המנותח:

  • ביטול הצורך בניתוח "פתוח" המבוסס על פתיחת חלל הגוף (למשל הבטן) באמצעות חתך גדול ומכאיב, הכרוך בסכנת זיהום וסיבוכים; במקום זאת מבצעים מספר קטן של חתכי חדירה קטנים (כעין קדחים) להחדרת מכשור זעיר באמצעותו מבצעים את הפעולות הכירורגיות בשלט רחוק
  • צמצום כאבים אחרי הניתוח, והקטנת הצלקות ותופעות הלוואי למינימום,
  • קיצור זמן ההחלמה וחזרה מהירה לתפקוד מלא של המנותח.

מבחינת הרופא המנתח:

  • מתאפשרת ראיה תלת ממדית, בהגדלה וברזולוציה גבוהה,
  • מבטיח דיוק מרבי בביצוע פעולות הניתוח על ידי מכשירי ניתוח זעירים (לפרוסקופיים) ותפעולם הגמיש, הממוחשב, באמצעות זרועות רובוטיות עם מפרקים מדויקים,
  • מאפשר נגישות נוחה ומדויקת לאזורים בגוף האדם שקשה להגיע אליהם בצורה ישירה בניתוחים פתוחים, מבלי לגרום לפגיעות ונזקים באיברים הסמוכים.

במילים אחרות, רובוט דה וינצ'י הוא המילה האחרונה בטכנולוגיה הכירורגית הזעיר פולשנית ונמצא בשימוש בארץ.

פריצת דרך טכנולוגית

פריצת הדרך של רובוט דה-וינצ'י בעולם החלה לפני יותר מעשור ובארץ לפני כ-8 שנים.

עד כה בוצעו בעולם מאות אלפי ניתוחים בתחומים שונים באמצעות רובוט דה-וינצ'י, ובארץ בוצעו אלפים רבים של ניתוחים, הן בסקטור הציבורי והן בסקטור פרטי.

בארץ הניתוחים הרובוטיים מבוצעים בבתי חולים ציבוריים מובילים כגון: הדסה, איכילוב, בילינסון, רמב"ם, וכו' וכן בבי"ח פרטי – אסותא.

לדוגמא – מעל מחצית הניתוחים לכריתת הערמונית (עקב גידול סרטני) בתחום  האורולוגיה מבוצעים באמצעות דה-וינצ'י.

יתרונות הטכנולוגיה והעליה בביקוש

המודעות הגוברת של הרופאים והמטופלים ליתרונות הטכנולוגיה החדישה יצרה ביקוש רחב לניתוחים רובוטיים – אך מעוט הרובוטים בשימוש בארץ (אחד בכל בי"ח מוביל) גורם להיווצרות תורים וזמני המתנה לא קצרים.

הטכנולוגיה המתקדמת של דה-וינצ'י היא בעצם שיטת ניתוח לפרוסקופית – זעיר פולשנית – באמצעות מכשור רובוטי מבוקר מחשב, מופעל ע"י רופא מנתח מומחה.

ניתוח מבוצע דרך מספר מצומצם של חתכים זעירים (בקוטר של מילימטרים בודדים)- דרכם מחדירים מכשירים זעירים (כלי חיתוך, גזירי, שליפה ותפירה), אל אזור הניתוח, וכן מצלמות וידאו זעירות לצורך העברת תמונה למסך המנתח. התמונות הן תלת ממדיות, מוגדלות וברזולוציה גבוהה, ועקב כך מאפשרות ראיה מדויקת של אזור הניתוח וסביבתו.

פעולות הניתוח מבוצעות ע"י הפעלת המכשור בשלט רחוק באמצעות זרועות רובוטיות בעלות מפרקים מדויקים המקנים גמישות ודרגות חופש רבות למנתח. הזרועות מופעלות ע"י המנתח באמצעות מערכת ממוחשבת, כאשר התוכנה המתקדמת מונעת חריגות (למשל ע"י רעידות ידיים), שגיאות אנוש, אי-דיוקים, וכו'. 

במילים אחרות יש כאן שילוב של דיוק וגמישות רובוטיים עם שליטה ומיומנות של מומחה אנושי – הרופא המנתח.

למשל – הביצועים המוטוריים המדויקים של המפרקים הרובוטיים הם מעבר ליכולת האנושית. לעומת זאת השליטה האנושית של הרופא המומחה, בעל הסמכה מיוחדת, מבטיחה ניתוח תכליתי מדויק, מעבר ליכולת הרובוטית.

ניתוחים גינקולוגיים נפוצים, מתאימים לטכנולוגיה הרובוטית, הם: 

דוגמה אופיינית לשימוש ברובוט בגינקולוגיה הוא ניתוח אצל נשים הסובלות מהשמנת יתר (BMI) ו / או במקרים שבהם יש שרירן ברחם, אך חיוני לשמר את הרחם כדי להבטיח אפשרות לידה בהמשך (כגון אצל נשים טיפול פוריות). במקרים אלה יש עדיפות מוחלטת לניתוח רובוטי.

ההחלטה לבצע ניתוח באמצעות רובוט היא משותפת – של הרופא המנתח אשר קובע האם מבחינה רפואית מתאים, כדאי וניתן לבצעו, ושל המטופלת בבחירתה החופשית על סמך שיקולים אישיים לגבי היתרונות והחסרונות של הניתוח הרובוטי.  

המומחיות והמיומנות הנדרשת לניתוח באמצעות רובוט דה-וינצ'י מוקנית לכירורגים מומחים, בעלי ניסיון רב בכירורגיה גינקולוגית, באמצעות הכשרה רחבת היקף בחו"ל ובארץ.

הכיסוי הכספי של הניתוחים הרובוטיים בארץ נמצא חלקו בסל הבריאות (אם הניתוח מבוצע בבי"ח ציבורי) וחלקו בביטוחים רפואיים משלימים ופרטיים. ניתן כמובן לשלב בין הביטוחים השונים. כמו כן, ניתן לפנות לבי"ח פרטי לקיצור זמן ההמתנה לניתוח.

לסיכום, ניתוחים גינקולוגיים באמצעות רובוט דה-וינצ'י הפכו לנפוצים יותר ויותר עקב היתרונות המובהקים שלהם על פני הניתוחים הפתוחים, ולכן יש לשקול את הבחירה בהם בכל מקרה רלבנטי. 

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI