לייעוץצרו קשר

גורמים סביבתיים למחלת הסרטן

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  03.02.2022 / 2:52
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

הקדמה

לצערנו, מחלת הסרטן הפכה לאחד הנגעים הקשים והקטלניים ביותר של תקופתנו. מחלה, שלמרות ההתקדמות המופלאה שנעשתה בתחום הרפואה והטיפולים, עדיין גובה את חייהם של רבים, ועדיין משאירה לעיתים את הרופאים הטובים ביותר, חסרי אונים. 

מהי מחלת הסרטן

מחלת הסרטן היא מחלה המתפשטת בגוף לרוב במשך כמה חודשים או שנים, ועלולה להיגרם מכל מיני סיבות. ישנם סוגי סרטן שהם קלים יותר לאבחון וטיפול (כמו סרטן גינקולוגי שם ניתן לבצע כריתת רחם, ניתוח שנחשב לאחד הנפוצים והיעילים ביותר להוצאת הגידול והחלמה מלאה), וסוגי סרטן שהם מסובכים יותר, כמו למשל סרטן הקיבה, אותו קשה יותר לאבחן מראש ואבחון מאוחר שלו מוביל לסיכויי הישרדות קטנים.   

עד היום המדע והרופאים עדיין לא הצליחו לשים את ידם על הסיבות המדויקות להופעת הסרטן אצל אנשים שונים. הגורמים לסרטן הם משתנים וכוללים גורמים תורשתיים- גנטיים, סביבתיים, מגדריים וגם נפשיים.  


מחלת הסרטן גורמים סביבתיים

הגורמים הסביבתיים קשורים לאורח החיים שלנו והם אחראים, לפי מחקרים, ליותר מ- 50% ממקרי הסרטן. בין הגורמים הסביבתיים ניתן לכלול:

* צריכת אלכוהול מופרזת, המגבירה את הסיכויים לחלות בסרטן הפה והלוע, סרטן הגרון, סרטן הוושט ו- סרטן הכבד.
* עישון סיגריות, המגביר את הסיכוי לחלות בסרטן ריאות, סרטן הלבלב , סרטן כליות, ועוד.
* קיום יחסי מין לא מוגנים, מגביר, בנוסף לסיכוי לחטוף מחלות מין נוראיות ו/או HIV, גם את הסיכוי לקבל דלקת כבד נגיפית    המובילה לסרטן הכבד, או להידבק בנגיף הפפילומה, שיכול לגרום לסרטן צוואר הרחם, סרטן פי הטבעת, סרטן של הפין  וסרטן של כל איבר בגוף המעורב בפעילות המינית.
* תזונה לקויה וענייה בפירות וירקות, חוסר פעילות גופנית ועודף משקל, המגבירים את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס, סרטן  הלבלב, סרטן הערמונית ועוד.
* חשיפה לא מבוקרת לשמש, במיוחד במזג האוויר הקיים בישראל, מגבירה את הסיכוי לחלות בסרטן העור – מלנומה.
 כאמור, אלו לא הגורמים היחידים שיכולים להוביל להתפתחות של תאים סרטניים בגופינו, אך עם זאת, הם אלו הקלים ביותר  למניעה ולכן, כדאי לאמץ אורח חיים בריא יותר, ולהימנע ככל האפשר מכל הגורמים המצוינים לעיל. 

אולי יעניין אותך גם

21 דצמבר 2023

ניתוח בקע – מתי צריך לנתח ומהן השיטות הקיימות? היתרונות בניתוח בסיוע רובוט דה-וינצ'י

8 ינואר 2024

ד"ר דה-וינצ'י הטכנולוגיה הרובוטית בניתוחי כבד לבלב ודרכי מרה

28 דצמבר 2022

לראשונה בישראל ורק באיכילוב: ניתוח לכריתת וושט באמצעות רובוט דה וינצ'י