לייעוץצרו קשר

ניתוח בקע – מתי צריך לנתח ומהן השיטות הקיימות? היתרונות בניתוח בסיוע רובוט דה-וינצ'י

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  21.12.2023 / 7:19
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

בקע הידוע גם בשם הרניה או קילה הינו מעבר של איבר או רקמה ממקומה הטבעי אל חלל אחר.
קיימים סוגים שונים של בקעים כשהנפוץ כשאחד הנפוצים הינו הבקע המפשעתי. בקעים במפשעות נוצרים בשל פגם בשרירים או במעטפת השרירים. דרך הפגם שנוצר, תוכן אשר נמצא בחלל הבטן, כמו המעיים שלפוחית השתן ובמקרים נדירים אפילו השחלות, יכול לבלוט אל מתחת לעור.

בקע מפשעתי שכיח יותר בגברים והוא יכול להתפתח מסיבות מולדות או נרכשות. בקעים נרכשים מתפתחים כתוצאה מעלייה מתמדת בלחץ התוך בטני מסיבות שונות, בהן שיעול כרוני, ערמונית מוגדלת ומאמצים גופניים משמעותיים אשר גורמים להיחלשות מעטפת השרירים במפשעה.

 

אילו תסמינים יעידו על בקע מפשעתי?

בחלק מהמקרים המטופלים לא ירגישו תסמינים כלל, והבקע מתגלה במהלך בדיקה גופנית ולקרוב מקרים הללו לא דורשים ניתוח. אולם, במצבים בהם המטופל סובל מכאבים, תחושת אי נוחות, נפיחות או תחושת בלט באזור המפשעה, מומלץ לשקול טיפול באמצעות ניתוח בקע. פעולה זו יכולה למנוע כליאה של הבקע – מצב חירום בו אספקת הדם לאיבר אשר יוצא דרך הפגם נפגעת וקיימת סכנה לנמק.

הבקע המפשעתי מופיע בגילאים שונים מסיבות שונות:

בקע מפשעתי בילדים – ברוב המקרים בקע מפשעתי בקרב ילדים ותינוקות הינו פגם מולד הנובעת מכך שהתעלה המחברת בין חלל הבטן והמפשעות נשארת פתוחה ולא נסגרת לקראת הלידה. במקרים הללו ניתן להבחין בנפיחות באזור המפשעה.

בקע בקרב בני נוער וצעירים בקרב בגילאי  20 – 30 לרוב נובע בעקבות עקב מאמץ גופני מוגבר, פעילות גופנית מאומצת או הרמת משאות כבדים.

בקרב גברים בני 40 – 50 הבקע נובע לרוב בעקבות לחץ מוגבר בבטן הנובע מסיבות שונות כגון ערמונית מוגדלת עם הפרעות במתן שתן וגרימת מאמץ יתר, עישון הגורם לשיעול, וכו'.

בקע מפשעתי בקרב נשים  – גם אצל נשים סובלות מבקע מפשעתי בעקבות לחץ מוגבר בבטן – כגון בהטלת צואה, הרמת חפצים כבדים, משקל גוף גדול, אורך חיים לא בריא, הריונות (עם סיכוי לבקע טבורי גם), שיעול או עיטוש מוגבר.

פרופ' דוד חזן – מהן הגישות הניתוחיות לטיפול בבקע מפשעתי 

 

מה הן הגישות הניתוחיות הקיימות?

הגישה הפתוחה
גישה שהייתה נפוצה בעבר. במהלכה עושה המנתח מבצע חתך מפשעתי בין 5-6 ס"מ מעל הבקע ולרוב מתקן אותו בסיוע קיבוע של רשת.

הגישה הלפרוסקופית

גישה זעיר פולשנית בה יוצרים 3 חורים קטנים של כ־5 מילימטרים בדופן הבטן ליד הטבור, ודרכם ניגשים אל הבקע מתוך הבטן ומתקנים אותו – בדרך כלל בעזרת רשת.

הגישה הרובוטית בסיוע רובוט דה-וינצ'י
דה־וינצ'י הוא רובוט כירורגי מהמתקדמים בעולם אשר מפחית כאב אחרי ניתוח ומקצר את זמני ההחלמה מהניתוחים. החיתוך בתוך הבטן הוא הרבה יותר מדויק והיכולת לתפור על ידי הרובוט ללא רעד ובניתוחים בעיקר מורכבים, ניתוחים מפשעיים גדולים יותר, ניתוחים חוזרים כמו למשל אחרי ניתוח של כריתת הערמונית אפשר לבצע אותם על ידי הרובוט בדיוק הרבה יותר גדול.  יש לציין כי ישנם הרבה איברים חשובים ועצבים שעוברים באזור הניתוח, ופגיעה בהם עלולה לגרום לכאבים כרוניים. ממחקרים עולה שבניתוחי רובוט מושגות תוצאות טובות יותר.

איך נבחרת הגישה הניתוחית?

הבחירה בגישה הניתוחית תלויה במצב הכללי של החולה, גודל ומורכבות הבקע, אבל בעיקר בניסיונו של הרופא המנתח. מרבית המקרים יוכלו להיות מנותחים באמצעות גישה הלפרוסקופית או הרובוטית.

 

יתרונות לניתוח בסיוע רובוט דה-וינצ'י

קיצור זמן החלמת
המטופל

פחות כאבים
ודימומים

מזעור חתכים
וצלקות

שיפור תוצאות הניתוח
ויעילותו

מקסום ודיוק יכולות
הרופא המנתח

חזרה מהירה יותר
לשגרה

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI