לייעוץצרו קשר

כריתה של כליה עם רובוט דה וינצ'י

לוגו דה וינצ'י

כתבת מערכת דה-וינצ'י

עודכן:  06.03.2022 / 2:30
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

טיפול בגידול בכליה

לרוב בני האדם יש שתי כליות, ואדם יכול לתפקד בצורה בריאה גם עם כליה אחת. אך עם זאת, במידה ונתגלה גידול בכליה, כדאי ואף הכרחי לטפל בו. סרטן הכליה פוגע יותר בגברים מאשר בנשים, ונדיר אצל אנשים מתחת לגיל 40, אך ישנם סוגים של סרטן הכליות אשר שכיחים אצל ילדים, במיוחד צעירים מאד.

לרוב תהיה זו כליה אחת אשר נפגעת מהסרטן, ובה רצוי לטפל. הגורם המדויק לסרטן אינו ידוע, אך ישנם גורמים רבים אשר מגבירים את הסיכון לחלות, כמו עישון, לחץ דם גבוה, עודף משקל ועוד.

הטיפול המקובל ידרוש הסרה של הגידול. במידה והגידול אינו גדול, אין צורך בכריתת הכליה כולה, וניתן להשתמש ברובוט דה וינצ'י על מנת לבצע ניתוח רובוטי של הסרת הגידול בכליות, ולטפל בסרטן בכליה. אמנם שם הניתוח הוא "כריתת כליה", אך הכוונה היא לכריתה של החלק הנגוע בלבד. הניתוח להסרת הגידול נקרא דווקא "ניתוח לשימור כליה", היות והוא מתבצע על מנת לשמור על החלקים הבריאים בכליות, שלא יושפעו מהגידול.

מי מתאים לניתוח כריתת כליה עם רובוט דה וינצ'י


לא כולם מועמדים טובים לכריתת כליה על ידי רובוט דה וינצ'י, והוא טוב במיוחד לגידולים קטנים מ-4 סנטימטרים, בצידי הכליה. אם כי הניתוח הרובוטי בהחלט מסוגל לטפל גם בגידולים במרכזה, או בגידולים גדולים יותר. ההתאוששות מהניתוח אינה פשוטה, אך כריתת כליה חלקית בטכנולוגיה רובוטית מפחיתה באופן ניכר את הכאב ותורמת להתאוששות מהירה וחזרה מוקדמת לפעילות רגילה ויומיומית.


רובוט דה וינצ'י יבצע את הניתוח בטכניקה זעיר פולשנית תוך שמירה מקסימלית על יתרת הכליה. במקום חתך גדול ויחיד, יתבצע הניתוח על ידי שלושה או ארבעה נקבים קטנים. התוצאה זהה לניתוח הפתוח, אך אי הנוחות קטנה בהרבה וההתאוששות מהירה יותר.

הודות למצלמה המוחדרת לגוף במהלך הניתוח הרובוטי, ישנה שליטה גבוהה יותר של המנתח במהלך הניתוחי. בנוסף, בעקבות שיטת הניתוח הרובוטי, הסימנים הנותרים על הגוף קטנים, ומבחינה קוסמטית גם כאן ניתן להבחין ביתרון ניכר על פני הניתוח הרגיל. לניתוחים רובוטיים יש שיעורי הצלחה גבוהים מאד, והם נחשבים יעילים ביותר. 

כיום מתבצעים ניתוחים רבים ומגוונים באמצעות רובוט דה וינצ'י כגון: ניתוח לסרטן בלוטת התריס,  ניתוח סרטן פרוסטטה,  ניתוח קילה, ניתוח להסרת גידול ברחם, טיפול וניתוח בצניחת רצפת האגן, ניתוח כריתת מעי, ניתוחי פרוסטטה ועוד.

אולי יעניין אותך גם

16 אפריל 2024

חודש לאחר הניתוח המטופלת בת ה-85 חזרה לרכב על אופניים

16 אפריל 2024

ניתוח רובוטי מורכב במרכז הרפואי לגליל: הסרת גידול נדיר מהלבלב בסיוע רובוט דה-וינצ'י

4 אפריל 2024

לראשונה בהדסה ניתוחים להסרת גידולים סרטניים מהריאות ומדופן בית החזה באמצעות הרובוט דה וינצ'י XI